window.dataLayer = window.dataLayer || []; window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments)}; gtag('js', new Date()); gtag('config', 'AW-430786460');

Whitepaper: Trends in zelfscan en self-checkout

De coronapandemie en het nieuwe hygiëne- en veiligheidsbewustzijn heeft de wens naar een contactloze winkelervaring vergroot. Het resultaat: zelfscan, self-checkout, orderkiosken ed. Wat zijn de huidige trends? Je leest ze in de nieuwe whitepaper 'YES WE (S)CAN'.

Automatisering, zelfscan en zelfbedieningsconcepten hebben een boost gekregen tijdens de coronacrisis en zullen naar verwachting de komende jaren een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Maar welke winkelconcepten zijn tegenwoordig trendy? Wat willen de klanten? Wat doen we met contant betalen? En welke concepten zijn haalbaar? In samenwerking met Glory hebben wij een whitepaper samengesteld die ingaat op de trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfscan en self-checkout (SCO’s).

Zelfscan, self-checkout of hybride concepten?

In de retail, met name in supermarketen, kom je steeds meer zelfscan, self-checkout of hybride concepten tegen. Maar wanneer pas je welk concept toe? En zijn ‘Amazon-Go’ concepten, waarbij hightech apparatuur herkent welke artikelen door klanten uit het schap gehaald zijn, al haalbaar voor retailers? In deze whitepaper worden uitgebreid de voor- en nadelen van de concepten besproken. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat de ligging van de winkel (dorp of stad) mede bepaald welk concept het beste werkt. Maar wordt er ook aandacht besteed aan de behoefte van (oudere) mensen om juist wel contact te hebben met een caissière voor een praatje (denk aan de kletskassa’s van de Jumbo).

zelfscan; self-checkout; Glory; Cikam; supermarkt; zelfscannen; checkout; orderkiosk

Retail experts

In deze whitepaper laten we twee retail experts aan het woord, te weten Ewoud de Boer van Rethink en Eelco Hos van Retail Innovation. Beiden geven vanuit hun eigen expertise hun visie over de toekomst van de zelfscan kassa en self-checkout en het daarbij behorende vraagstuk ‘wat doen we met contante betalingen?’. Ewoud de Boer laat zijn licht schijnen op de technische kant van deze concepten. In verband met het cash vraagstuk merkt hij op: ‘Hoe minder cash je hebt, hoe interessanter het is om aan cash management te doen’. Eelco Hos kijkt meer de inrichting van het kassaplein en is van mening dat een juiste klantenstroom van essentieel belang is voor het slagen van zelfscan of self-checkout. Maar hij is zeker van mening dat ‘zelfscan de toekomst is’!

Wat doen we met contante betalingen?

Veel retailers weten niet wat ze aan moeten met contante betalingen. Het niet accepteren van cash is vaak geen optie en kost je klanten, want nog steeds zijn circa 30% van alle betalingen contant. Momenteel worden de lijnkassa’s ingezet voor contante betalingen, maar met behulp van cash recyclesystemen zou er ook contant betaald kunnen worden bij de self-checkouts. Daarnaast kan de retailer deze systemen gebruiken om cash back te faciliteren. Dit maakt de retailer aantrekkelijker, met name in landelijke gebieden waar geldautomaten steeds schaarser worden. Tevens hoeft de retailer dan minder contant geld af te storten bij de bank. Ook niet geheel onbelangrijk gezien de toenemende kosten die de banken rekenen voor het afstorten van contant geld.

Aanvraag Whitepaper YES WE (S)CAN

Het whitepaper YES WE (S)CAN! gaat in op alle eerder genoemde vragen en afwegingen waar een retailer voor staat. Direct na het invullen van het formulier kun je het whitepaper downloaden.

Andrew Citroen

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.