Radar hield een enquête over betalen met contant geld, dat onder meer is ingevuld door hun Testpanel. Bijna 40.000 mensen reageerden. Pinnen is de populairste betaalmethode onder de ondervraagden: 43 procent gebruikt bijna altijd de pinpas, nog eens 39 procent doet dat regelmatig. Slechts 2 procent zegt nooit te pinnen.
Hoewel pinnen de populairste betaalmethode is, blijkt uit ons onderzoek dat maar liefst 82 procent meestal of altijd contant geld op zak heeft, bijvoorbeeld als back-up als er een pinstoring is.
De afname van betalingen met contant geld heeft ook gevolgen voor ondernemers. Doordat banken steeds vaker filialen sluiten, moeten zij steeds verder reizen om geld te kunnen storen. Daarnaast zitten stortautomaten vaak vol of zitten in winkels die vroeg sluiten. Een ondernemer die wij spraken moet wekelijks tientallen kilometers reizen, voordat hij zijn geld kan storten.
Wel of geen cashloze samenleving
Door corona wordt er flink minder contant geld gebruikt. De helft van de bijna 40.000 deelnemers aan het onderzoek van Radar geeft aan dat zij nu minder vaak cash betalen. Dat is niet altijd op eigen initiatief: het gebruik van contant geld wordt op verschillende manieren ontmoedigd. Door het niet te accepteren, maar ook doordat er extra kosten aan worden verbonden. Zo moet je bij sommige banken betalen om je geld op te nemen: ‘Schandalig’, vindt een meerderheid. En moet je straks in de winkel bijbetalen als je contant afrekent? Radar ondervraagt niet alleen consumenten, maar ook 1700 ondernemers hierover.
De helft van de respondenten zegt door corona minder vaak met contant geld te betalen. Daarvan geeft 52 procent aan zelf liever met pin te betalen dan contant, vanwege corona. Bij 50 procent komt het (ook) doordat winkels en ondernemers contant geld weren of weigeren, en bij een kwart speelt mee dat ze meer online kopen vanwege corona, en dus ook digitaal afrekenen. Via een poll van Radar mei vorig jaar gaven veel mensen aan dat zij vrezen dat contant geld blijvend verdwijnt.
Lees hier het complete onderzoek van Radar over contant geld.
Ondernemers voelen de stijgende kosten
Max van der Zijden van Bakker Klink merkt dat aan betalingen met contant geld steeds meer kosten kleven. ‘Pinnen is voor een ondernemer al heel erg prijzig. (…) Nu voor contant geld zie je de kosten ook alweer de pan uit rijzen. Ja, dat is heel rare situatie.’
Een groot aantal ondernemers deed mee aan ons onderzoek en wat blijkt: vijftien ondernemers rekenen nu al extra kosten bij contante betalingen. Uit ons onderzoek blijkt dat 86 procent het niet eens is als er in winkels extra kosten worden gerekend voor contante betalingen.
Banken rekenen kosten door
De banken verrekenen de kosten van contant geld ook steeds vaker naar de consumenten. De Rabobank rekent 75 cent voor het opnemen van geld bij automaten die niet van Geldmaat zijn.
ING rekent voor klanten met het OranjePakket met korting 80 cent per opname. Studentenrekeninghouders krijgen twaalf gratis opnames per jaar en betalen daarna 80 cent per opname.
ABN Amro-klanten betalen, als ze binnen een jaar de grens van 12.000 euro passeren, 5 euro per opname. Daarbovenop komt nog eens 0,5 procent van het totaalbedrag. Voor studenten is de grens 6.000 euro.
ING en DNB reageren
Banken en organisaties van consumenten en winkeliers overleggen in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer hoe de toekomst van contant geld eruit gaat zien. De Nederlandsche Bank (DNB), voorzitter van het MOB, laat ons het volgende weten. Lees hier de volledige reactie van DNB.
‘DNB herkent de signalen dat het gebruik van contant geld voor consumenten en winkeliers soms bemoeilijkt wordt. Dit is een zorgelijke ontwikkeling. Voor de goede werking van het betalingsverkeer is het van belang dat a) winkels op brede schaal contant geld blijven accepteren, b) dat er voldoende mogelijkheden zijn om het contante geld op te nemen en af te storten, en c) dat partijen voor contant geld geen extra kosten rekenen die het gebruik ontmoedigen. Daarom is DNB nu in gesprek met de marktpartijen om gezamenlijk hierover tot afspraken te komen.’
ING stelt dat het tarieven voor geld storten per januari 2022 verandert om onder andere witwassen te voorkomen. De bank zegt dat 96 procent van haar klanten niet geraakt zal worden door de wijziging, omdat deze mensen minder dan twee keer per jaar cash storten. De volledige reactie van ING is hier te lezen.
Bekijk hier de uitzending van Radar: