Verpakkingsmachines verbeteren duurzaamheid E-commerce
verpakken

De e-commerce sector krijgt het verwijt niet duurzaam genoeg te zijn. Er moet meer gedaan worden om verspilling en vervuiling tegen te gaan, bijvoorbeeld door gebruik te maken van verpakkingsmachines die op maat verpakken. Maar waar te beginnen in het woud van maatschappelijk engagement, keuzestress, CO2-voetafdrukken, kinderarbeid en gezond boerenverstand? Ons advies: breng in kaart waar u werkelijk invloed op hebt en pluk eerst laaghangend fruit.

Duurzaamheid in Nederland is aan devaluatie onderhevig sinds Hans Teeuwen op het toneel ooit nogal obsceen met het thema aan de haal ging. We besparen u de details, maar dat Teeuwen weinig op heeft met duurzaamheid is een understatement. En dit is misschien ook wel exemplarisch voor de staat van duurzaamheid in de e-commerce. Het gaat te ver om de gehele branche te veroordelen omdat die te weinig zou doen om verspilling en milieuvervuiling terug te dringen. Maar dat het niet helemaal lekker zit, mogen we gerust stellen.

Genuanceerd

Om te beginnen is er het onderzoek waar Rank a Brand, merkvergelijker op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, in april mee kwam. Het is volgens Rank a Brand slecht gesteld met de duurzame prestaties van webwinkels. Met name transportstromen en gebruik van verpakkingen door hoge retourpercentages maken de e-commerce vervuilend. Van de twintig beoordeelde shops kregen achttien het treurstemmende E-label opgeplakt. Alleen Bol.com (D-label) en Otto (C-label) deden het beter. Otto kreeg de score onder meer voor het openbaar maken en reduceren van de klimaatvoetafdruk, het maken milieu- en sociaalvriendelijke keuzes en de informatievoorziening hierover aan consumenten. Rank a Brand kreeg stevige kritiek op het onderzoek.

De organisatie zou voorbarige conclusies trekken door alleen informatie mee te nemen die op de website staat. Welnu, dat is dan een mooie aanleiding om een genuanceerder verhaal te brengen. Twinkle benaderde Futurumshop en zeven van de twintig door Rank a Brand beoordeelde partijen: Bol.com, Otto, Wehkamp, 123inkt.nl, iBood, fonQ en Wijnvoordeel.nl. De twee best scorenden, Bol.com en Otto, reageerden direct. Ook Wehkamp deed mee. De andere vier webshops (E-label) hadden geen belangstelling. De reactie van fonQ van veelzeggend: ‘Dit is nu niet een onderwerp waarop wij meteen willen inspringen.’ Het signaal is dus duidelijk genoeg. Hier zit iets niet helemaal lekker.

Afvalproblemen makkelijk op lossen

‘Sommige afvalproblemen zijn zó gemakkelijk op te lossen’, vindt Harmen van der Meulen van Futurumshop. ‘Wat te denken van klein verpakken? Zo weinig mogelijk lucht in de doos. Dan kan er meer in de vrachtwagen. Als we daarnaast producten vanuit de fabriek in gerecycled papier gaan verpakken, en niet meer in plastic, hebben we al veel winst gepakt. Het is te bizar voor woorden hoeveel plastic er in de prullenbak eindigt. Recycling? Moet veel meer worden toegepast. Futurumshop rekent 5 euro statiegeld voor kleding. Klanten krijgen dat bedrag terug als ze de oude kleding inleveren. Die kan dan worden hergebruikt. Ook retourpercentages laag houden heeft bij ons topprioriteit. Onze foutmarges zijn extreem laag en we leveren niet op rekening. Als je een order eerst moet afrekenen, ga je bewuster bestellen, dat snapt iedereen’

Efficiëntie door verpakkingsmachines

Verpakkingsmachines; verpakkingsmachine; CartonWrap; Cikam CartonWrap; kartonverpakkingssysteem; verpakkingssysteem; verpakkingsysteem
Cikam CartonWrap bij Docdata te Waalwijk, verpakkingsmachine voor Bol.com

Bij Bol.com is de grote winst volgens woordvoerder Marjolein Verkerk te halen bij verpakkingen en logistieke efficiëntie. Het bedrijf stuur actief op minimaliseren van kartongebruik en optimaliseren van transportvolumes. Verkerk: ‘Dankzij nieuwe verpakkingsmachines kunnen wij strakker inpakken, waardoor loze ruimte wordt voorkomen en we niet meer karton gebruiken dan nodig is. Daardoor gebruiken we ook minder ruimte in de vrachtwagen.’ De verpakkingsmachines van Bol.com zijn uitgerust met sensoren die vooraf de artikelen meten. Tijdens het verpakken herkent de machine de maten en wordt het karton zo strak mogelijk om het artikel heen gevouwen. Voor extra grote producten gebruikt Bol.com machines die redelijk gangbaar zijn. Voor andere formaten (extra klein en middelgroot) gebruikt het bedrijf unieke machines en prototypes om erachter te komen wat het best werk. Verkerk: ‘We zoeken actief naar het meest milieuvriendelijke manier van verpakken.’

Exit bubbeltjesplastic

Geavanceerde verpakkingsmachines, drop-off-points, elektrische voertuigen en fietskoeriers kunnen de impact op het milieu verkleinen. Ook FSC-gecertificeerd hout kan een duit in het zakje doen. Zo is 95 procent van de verzenddozen bij Bol.com FSC-gecertificeerd. Dit keurmerk verzekert dat grondstoffen voor hout- en papierproducten van verantwoord beheerde bossen komen, met aandacht voor de mensen die van het bos afhankelijk zijn. Dat is toch wel een prettig idee.

Returnaholic

Maar de echte luizen in de pels van de e-commerce zijn de extreem hoge retourpercentages. Rank a Brand schrijft hierover wat iedereen al weet: ‘Chronische retourneerders ofwel returnaholics gebruiken hun huiskamer als paskamer en sturen de helft van de bestelde producten (gratis) terug. ‘De opmars van de returnaholic is onmiskenbaar. Esprit levert niet meer aan webshoppers die zo goed als alle bestelde kleding gratis terugsturen, meldde Twinkle op 4 mei. In Duitsland wordt eenderde van de online bestellingen geretourneerd. Dat zijn 250 miljoen teruggestuurde bestellingen per jaar. Veel webwinkels beschouwen gratis retourneren als een puike service. Maar is het niet gewoon een maatschappelijk probleem? Grote retailers als Wehkamp en Otto zitten met hun retourpercentages tussen 35 en 40 procent.

Dirk van den Bogaart, woordvoerder van Wehkamp, benadrukt dat er alles aan gedaan wordt om het aantal retouren omlaag te brengen. Hoe? Door de consument zo goed mogelijk te informeren op de website en daarmee realistische verwachtingen te schappen. De hele trukendoos moet daarvoor open: complete productinformatie, reviews, producten kleurecht en gestyled fotograferen, maattabellen bijvoegen, et cetera. Naast het reduceren van retouren besteedt het warenhuis ook veel aandacht aan efficiency op het gebied van logistiek en verpakkingsmachines. Van de Bogaart: ‘Ook de buitenwereld verwacht dat van ons. In ons nieuwe distributiecentrum in Zwolle werken we met verpakkingsmachines die exact insnijden en dichtvouwen, zonder loze ruimte, opvulmateriaal of bubbeltjesplastic. Zo kunnen we onze vrachtwagens efficiënter vullen.’

De last mile levert meer dan ooit brede discussies op. Van den Boogaart: ‘Met Thuiswinkel.org bestuderen we het logistieke proces. Toch is het nog steeds ook de vraag of bezorgen aan huis echt een groter milieu-impact heeft dan kopen in de winkel. Uit het eerste onderzoek van Thuiswinkel.org bleek juist het tegenovergestelde. ‘Daarbij is ervan uitgegaan dat de consument voor een boodschap in een fysieke winkel regelmatig de auto pakt. Bezorging aan huis door een pakketbezorger zou efficiënter zijn. Hoe het precies zit? In het nieuwe onderzoek van Thuiswinkel.org wordt het hele proces onder de loep genomen. Wordt vervolgd.

Por nodig

Hoe mooi en ambitieus deze projecten ook zijn, het kan de grote lijn niet maskeren. Volgens een rapport van het World Economic Forum wordt 5,5 procent van de uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door de logistieke sector. In de Verenigde Staten leidt de afhankelijkheid van kunststoffen en onnodige verpakkingen tot jaarlijks 29 miljoen ton aan biologisch niet-afbreekbaar afval op stortplaatsen. Rank a Brand benoemt nogmaals de pijnpunten: ‘De webshopsector presteert slecht in vergelijking met andere sectoren zoals telecommunicatie, websites en modeketens. De hele sector heeft een flinke por nodig, om te beginnen met het terugdringen van het aantal returnaholics.’ Verkerk van Bol.com geeft een realistisch signaal af:  ‘Het kan altijd beter. We zijn met Thuiswinkel.org en onze logistieke partners in gesprek om te bepalen waar we nog kunnen verbeteren en hoe we duurzaamheid in de toekomst nog mee vorm kunnen geven.’

De verpakkingsmachines die Bol.com gebruikt zijn onder andere de Cikam CartonWrap en Cikam SmartMailer

RECENTE
BUSINESS CASE

Snel en op maat verpakken met Cartonwrap voor E-commerce – Docdata

Super snel op maat verpakken, dat is de toekomst voor de e-commerce; echter daar willen we met z’n allen naar toe. Enerzijds om kosten te besparen, anderzijds omwille van het milieu. Welke ontwikkelingen spelen hierop in en met welke resultaten?

E-fulfilment bedrijf Docdata (onderdeel van Ingram Micro Inc.) is een toonaangevend internationaal e-commercebedrijf dat slimme oplossingen biedt voor vraagstukken uit de e-commerce keten. Eén van de vraagstukken bleek het automatisch en op maat verpakken van online bestellingen. De oplossing hebben zij gevonden in de Cikam CartonWrap, een verpakkingsysteem dat volledig geautomatiseerd producten op maat kan verpakken.

Cikam CartonWrap

De eerste Cikam CartonWrap staat sinds september bij Docdata. Jack Heijkans, General Manager Docdata, vertelt: “Wij gaan graag vooruitstrevend te werk en zoeken altijd naar oplossingen om de beloftes aan onze opdrachtgevers, waar te kunnen maken. Al tijdig zagen wij dat de verkooppieken hoger werden en van kortere duur. Met een cut-off tijd tot laat in de avond, wachten de mensen vaak tot het laatste moment met bestellen, omdat ze weten dat het toch de volgende morgen geleverd wordt. De Cikam CartonWrap is een van de oplossingen die bijdraagt aan het waarmaken van die belofte.”

Het systeem maakt een stevige doos passend om het product heen, zonder lucht, zodat er minder karton verbruikt wordt en er geen opvulmateriaal nodig is. “Hierdoor kunnen er meer pakketjes in de vrachtwagen. Dit komt het milieu ten goede. De wijze waarop het systeem werk, tezamen met een unieke combinatie van hardware en software, maakt het efficiënt en kostenbesparend,” aldus Andrew Citroen, directeur Cikam.

De Cikam CartonWrap kan circa 1.000 producten per uur verpakken. Dit maakt het dé oplossing voor het verwerken van online bestellingen.

RECENT
BLOG ARTIKEL

Op maat verpakken Cikam CMC CartonPack

De mogelijkheden van volautomatisch op maat verpakken worden steeds groter. In navolging van de Cikam CMC CartonWrap 1000 presenteert de leverancier van verpakkingsoplossingen nu de Cikam CMC CartonPack. Wereldwijd worden deze verpakkingssystemen bekroond op het gebied van supply chain innovatie. Volgens Wendi Bosma van Cikam markeren deze systemen het begin van een nieuw tijdperk van duurzaam verpakken op de juiste maat van het product.

Automatiseren een must

“Het onnodig versturen van lucht is daarmee teneinde én het verpakken gaat zo’n 20x sneller dan handmatig. Dat moet ook wel, want door de groei in e-commerce neemt het aantal pakketten enorm toe. Daarbij schuift de uiterste besteltijd steeds verder op. Er ligt een grote druk op logistieke bedrijven om al die pakketten elke dag weer op tijd de deur uit te krijgen. Dit dwingt bedrijven er toe hun focus te richten op het verhogen van de productiviteit. Automatiseren wordt een must”, aldus Bosma.

Op maat verpakken zonder lucht of opvulmateriaal

“Consumenten ergeren zich vaak aan veel te grote verpakkingen vol opvulmateriaal en uiten dat ook op sociale media”, zegt Bosma. “Een te grote verpakking is niet alleen slecht voor het milieu, het kan ook de reputatie van een bedrijf schaden. Met de huidige systemen kunnen we alle orderstromen binnen een warehouse automatiseren. De Cikam CMC SmartMailer verpakt brievenbusstukken, zoals gadgets en boeken in een kartonnen of luchtkussen envelop. De Cikam CMC CartonWrap 1000 richt zich op het verpakken van kleine tot medium grote producten met een brutosnelheid van 1000 orders per uur en het nu nieuw geïntroduceerde verpakkingssysteem is in staat een groot aantal artikelen tegelijkertijd in één verzenddoos te verpakken. De vorm van de producten maakt daarbij niet uit, het kunnen ook 100 tennisballen zijn. Alle systemen kunnen op maat verpakken. ”

Pick in the box

Het verpakkingssysteem werkt met een transportkrat volgens het ‘pick in the box principe’. Nadat de orderpicker de producten in de krat heeft gedaan, wordt de lengte, breedte en hoogte van de artikelen automatisch gescand en wordt er een kartonnen doos op maat gemaakt. Met behulp van een robotarm worden de artikelen in de doos verpakt. Tot slot wordt er een adreslabel geplakt. Het complete verpakkingsproces, van doosopzet, het verpakken van de producten en het adresseren, gaat volledig automatisch en zonder tussenkomst van een operator. En dat met een snelheid van 700 orders per uur.

Investeringsaftrek uit milieusubsidie

De karton verpakkingssystemen reduceren het kartonvolume tot wel 50%. “Dat scheelt niet alleen in karton, maar ook in verzendvolume,” stelt Wendi Bosma. “Er kunnen dus meer pakketjes in een vrachtwagen en dat resulteert weer in een flinke CO2 reductie. Vandaar dat de machines in aanmerking komen voor 36% investeringsaftrek uit milieusubsidie.”

Packvertizing

Een unieke feature is de mogelijkheid tot full colour bedrukking op de bovenzijde van de verzenddoos: Packvertizing heet dat bij Cikam. Zo kan een foto, tekst of persoonlijke boodschap op de bovenzijde van iedere verzendverpakking worden gedrukt. Zelfs Augmented Reality is mogelijk. “Hoe leuk is het, dat als je een verjaardagskado ontvangt, de doos tot leven komt en een liedje voor je zingt! Of dat je een filmpje ziet met de gebruiksaanwijzing van het product dat in de doos zit. Met Packvertizing is dat nu al mogelijk. Elke ontvanger een andere opdruk.”

De toekomst

De innovatieve verpakkingssystemen die Cikam biedt, zorgen niet alleen voor een forse productiviteitsverbetering, maar ook voor een kostenverlaging door één voorraad plano karton, minder kartonverbruik en geen opvulmateriaal. De komst van de Cikam CMC CartonPack completeert het assortiment aan verpakkingsoplossingen. Daar blijft het echter niet bij. Volgens Wendi Bosma wordt het productportfolio van Cikam de komende periode nóg verder uitgebreid. “Richting eind 2017 staan er nog een aantal interessante productlanceringen op de agenda,” verklapt ze. Dat belooft wat. Wordt ongetwijfeld vervolgd!