Whitepaper: 5 redenen om contant betalen aan te houden

De voor- en nadelen van contant betalen binnen de retail en horeca

De voor- en nadelen van contant geld

Het aantal contante betalingen neemt af, maar beslaat nog steeds 45% van alle transacties. Dus wat gaan we eraan doen? Weren we klanten die hun voorkeur geven aan contant betalen, noodgedwongen of niet, of bezien we contant geld als kans en maken we er wat moois van? Wij geven u 5 redenen waarom u contant geld niet moet weren, maar slim moet gebruiken.

Voordelen contant geld

1. Klantvriendelijk
Lang niet alle consumenten gaan mee in de trend om te pinnen in plaats van met cash te betalen. Kinderen, lager opgeleiden en 65-plussers geven nog altijd de voorkeur aan contant betalen. Maar wat dacht u van mensen met een beperkt budget? Zij krijgen het advies om elke week een vast bedrag te pinnen en vervolgens met contant geld hun betalingen te verrichten. Op deze manier houden ze controle op hun uitgaven. In de USA hebben ze onderzocht of een “cashfree” economie mogelijk is. Maar wat blijkt? Onmogelijk. Op die manier sluit je bovenstaande doelgroepen uit, maar ook mensen die niet in aanmerking komen voor een bankpas. Een aanzienlijk aantal respondenten geven aan een winkel, maar zeker een restaurant, niet meer te bezoeken als er geen cash wordt geaccepteerd.
Het is dus wel zo klantvriendelijk als je alle doelgroepen kunt bedienen.

2. Meer omzet
Genoeg doelgroepen dus die contant blijven betalen en interessant zijn voor de retailer. Bedien je deze doelgroep niet, dan laat je automatisch omzet liggen. Maar als u dan toch besluit om contant geld niet te weren, ga het dan slim gebruiken. Bijvoorbeeld door het ouderwetse “cash back” oftewel het bijpinnen weer in te voeren. Bij retailers die gebruik maken van een gesloten afrekensysteem kan er veilig en eenvoudig contant geld worden uitgegeven. Een extra service die veel consumenten zeer op prijs stellen. Door deze service aan te bieden, hoeft er minder geld afgestort te worden bij de bank, wat uiteindelijk een kostenverlaging betekent en dus meer omzet. Tevens wordt er een behoefte van de consument door ingevuld, aangezien pinautomaten schaars worden.

Uber, uitvinder van een volledig digitale taxirit, begint nu in andere landen ook cash betalingen te accepteren. Een mooi voorbeeld van het goed managen en gebruiken van contant geld om de omzet te verhogen.

3. Anonieme geld
Er vinden nog steeds transacties plaats die anoniem, en dus contant, uitgevoerd moeten worden. Of dat wel of niet kan mag u zelf invullen, maar een ding is zeker; niet iedereen wil alles in de openbaarheid brengen. Hebben we niet allemaal een geheim? Dat geldt ook voor de doelgroep die uit de zichtbaarheid en de lock-in van de banken wil blijven. Van een wens om onzichtbaar te blijven, tot een verveelde gedachte dat er iemand, of erger nog een instantie is die alles van je weet. Het anonieme geld circuit blijft een groot aandeel opeisen. Hoeveel weet niemand, daarom noemen we het ook grijs of zwart geld.

4. Advies vanuit de overheid
Betaalmethodes in winkels ontwikkelen zich zo snel dat we allemaal moeten wennen aan de veranderingen. Niet iedereen is daar even comfortabel mee. Het kan zelfs doelgroepen buitensluiten die bewust niet mee willen in digitaal betalen. De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt voor dit risico en daarom zal de toezichthouder zich er de komende jaren extra voor inzetten dat contant geld algemeen geaccepteerd blijft.

Zweden bijvoorbeeld is al jaren één van de koplopers als het gaat om elektronisch betalen en veel winkels en restaurants daar weigeren al contant geld. Maar de Zweeds overheid trapt nu op de rem en wil banken door middel van wetgeving verplichten om cash geld toegankelijk te houden om vooral de kwetsbare groepen, die moeite hebben met de omslag naar een cashloze maatschappij, te helpen. Aan alle kanten is dus het advies vanuit de overheid duidelijk: contant geld moet blijven.

5. Betrouwbaar
Contant geld blijft het meest betrouwbare betaalmiddel dat er bestaat, nu en over tientallen jaren. Neem alleen al de pinstoringen bij de banken of in winkels. Als contant betalen niet mogelijk is, kan de retailer geen betaling aannemen, loopt hij omzet mis en heeft hij ontevreden klanten. Maar ook kan de te grote afhankelijkheid van elektronisch betalen een catastrofe veroorzaken als het systeem plat komt te liggen. Dit kan per ongeluk gebeuren, maar in deze tijden van cyber-oorlogsvoering is een gerichte aanval ook een reëel scenario.
Met contant geld op zak ben je er dus altijd zeker van dat je kunt betalen, mits de retailers hierin meewerken, zeer betrouwbaar!

contant betalen; Cikam; whitepaper; geld

Nadelen contant geld

Maar eerlijk is eerlijk, contant geld heeft ook nadelen. Dat is ook een van de redenen waarom retailers er graag voor zouden kiezen om zo min mogelijk contante betalingen aan te nemen. We zetten 5 redenen op een rijtje.

1. Interne fraude
Hoe maatschappelijk verantwoord is het om ons dierbare personeel bloot te stellen aan de verleiding van de dagelijkse aanraking met contant geld. Zeker voor personeel met een bepaalde behoefte aan ‘makkelijk geld’ is het heel verleidelijk om vijf euro uit de kassa te pakken, en de volgende keer weer wat meer. Dat kan een serieus probleem worden, waarbij een ondernemer zijn werknemers gaat wantrouwen met alle gevolgen van dien.

2. Diefstal
De aanwezigheid van contant geld heeft een aantrekkingskracht op draaideurcriminelen. Hierdoor vinden er nog altijd bijna dagelijks overvallen plaats op onder andere winkels en cafetaria’s. Deze criminaliteit kost de detailhandel circa 1 miljard euro. Dit is slecht voor de winkeliers, medewerkers, economie en samenleving. Ondanks de vaak relatief kleine buit, bestaande uit contant geld, zijn de gevolgen erg groot. Dankzij de schade en soms getraumatiseerd personeel lopen de kosten en de overlast in een rap tempo op. De winkelier is verantwoordelijk voor de veiligheid in en om de winkel.

3. Geld moet geteld worden
Geld tellen, verwerken en afstorten bij een bank (direct of indirect) kost veel tijd. Dit doet doorgaans niet de jongste bediende, maar juist de ervaren krachten of hoofdcaissières. Medewerkers met een staat van dienst en de hoogste loonkosten. Veelal wordt het tellen ook nog eens door een tweede persoon gecontroleerd, want waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Eigenlijk is het 4-ogen principe een verplichting.

4. Kasverschillen
Kasverschillen zijn nog steeds een van de grootste irritaties onder retailers. Of de kasverschillen nu groot of klein, opzettelijk of per ongeluk veroorzaakt zijn, je gaat ongewild je personeel extra in de gaten houden. Hierdoor kan een juridisch geschil ontstaan. Want is een kasverschil het risico van de ondernemer of van de medewerker?

5. Geld is vies
Geld is vies. Het tv-programma De Smaakpolitie heeft geld eens onderzocht in het laboratorium en trof maar liefst 48 bacteriekolonies aan, hetgeen voor hen als ontelbaar kan worden beschouwd. Deze stafylokokken bacteriën kunnen zware infecties veroorzaken. Dus wat gebeurt er als een bakker of slager aan het geld en vervolgens aan het etenswaar komt? Precies, de bacteriën worden overgedragen op het voedsel en dus op de mensen.

Slim omgaan met contant geld

Als we de opsommingen bekijken, zouden we eigenlijk kunnen concluderen dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen van contant geld. En als we de nadelen nu eens kunnen pareren door slim en beter om te gaan met contant geld? De oplossing is een automatisch kassasysteem. Zo’n systeem werkt net als een parkeerautomaat; de klant werpt contant geld in het systeem en het systeem geeft wisselgeld terug. Dit heeft de volgende voordelen:

1. Geen “open geld” meer
2. Veilig in de kluis
3. Niet meer tellen
4. Geen kasverschillen meer
5. Hygiënisch

Doordat er geen sprake meer is van “open geld” en het geld direct veilig is opgeborgen in een kluis, wordt direct de veiligheid verhoogd. Zowel de medewerkers als de overvallers kunnen niet meer bij het geld. Dit voorkomt dus diefstal, interne fraude en kasverschillen. En omdat het systeem het geld meteen controleert op echtheid en telt, is er direct inzicht in de cashflow. Dit bespaart u aanzienlijk wat tijd.

Dus als we alle voordelen van contant geld wegstrepen tegen de nadelen en daarbij weer de voordelen optellen van het gebruik van contant geld in combinatie met een automatisch kassasysteem, dan komen we uit op een verhoging van de omzet én een verhoging van de klantvriendelijkheid! Dus waar wacht u nog op?!

Elisabeth Beuningh

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.