Whitepaper: 5 redenen om contant betalen aan te houden

De voor- en nadelen van contant betalen binnen de retail en horeca

Contant geld op een veilige manier aanhouden

Het aantal contante betalingen neemt af, maar beslaat nog steeds 45% van alle transacties. Dus wat gaan we eraan doen? Weren we klanten die hun voorkeur geven aan contant betalen, noodgedwongen of niet, of bezien we contant geld als kans en maken we er wat moois van? Wij geven u 5 redenen waarom u contant geld niet moet weren, maar slim moet gebruiken.

Voordelen contant geld

1. Klantvriendelijk

Lang niet alle consumenten gaan mee in de trend om te pinnen in plaats van met cash te betalen. Kinderen, lager opgeleiden en 65-plussers geven nog altijd de voorkeur aan contant betalen. Maar wat dacht u van mensen met een beperkt budget? Zij krijgen het advies om elke week een vast bedrag te pinnen en vervolgens met contant geld hun betalingen te verrichten. Op deze manier houden ze controle op hun uitgaven. In de USA hebben ze onderzocht of een “cashfree” economie mogelijk is. Maar wat blijkt? Onmogelijk. Op die manier sluit je bovenstaande doelgroepen uit, maar ook mensen die niet in aanmerking komen voor een bankpas. Een aanzienlijk aantal respondenten geven aan een winkel, maar zeker een restaurant, niet meer te bezoeken als er geen cash wordt geaccepteerd.
Het is dus wel zo klantvriendelijk als je alle doelgroepen kunt bedienen.

cash; contant geld; Cikam; whitepaper; contant betalen;

2. Meer omzet

Genoeg doelgroepen dus die contant blijven betalen en interessant zijn voor de retailer. Bedien je deze doelgroep niet, dan laat je automatisch omzet liggen. Maar als u dan toch besluit om contant geld niet te weren, ga het dan slim gebruiken. Bijvoorbeeld door het ouderwetse “cash back” oftewel het bijpinnen weer in te voeren. Bij retailers die gebruik maken van een gesloten afrekensysteem kan er veilig en eenvoudig contant geld worden uitgegeven. Een extra service die veel consumenten zeer op prijs stellen. Door deze service aan te bieden, hoeft er minder geld afgestort te worden bij de bank, wat uiteindelijk een kostenverlaging betekent en dus meer omzet. Tevens wordt er een behoefte van de consument door ingevuld, aangezien pinautomaten schaars worden.

Uber, uitvinder van een volledig digitale taxirit, begint nu in andere landen ook cash betalingen te accepteren. Een mooi voorbeeld van het goed managen en gebruiken van contant geld om de omzet te verhogen.

3. Anonieme geld

Er vinden nog steeds transacties plaats die anoniem, en dus contant, uitgevoerd moeten worden. Of dat wel of niet kan mag u zelf invullen, maar een ding is zeker; niet iedereen wil alles in de openbaarheid brengen. Hebben we niet allemaal een geheim? Dat geldt ook voor de doelgroep die uit de zichtbaarheid en de lock-in van de banken wil blijven. Van een wens om onzichtbaar te blijven, tot een verveelde gedachte dat er iemand, of erger nog een instantie is die alles van je weet. Het anonieme geld circuit blijft een groot aandeel opeisen. Hoeveel weet niemand, daarom noemen we het ook grijs of zwart geld.

cash; contant geld; Cikam; whitepaper; contant betalen;

4. Advies vanuit de overheid

Betaalmethodes in winkels ontwikkelen zich zo snel dat we allemaal moeten wennen aan de veranderingen. Niet iedereen is daar even comfortabel mee. Het kan zelfs doelgroepen buitensluiten die bewust niet mee willen in digitaal betalen. De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt voor dit risico en daarom zal de toezichthouder zich er de komende jaren extra voor inzetten dat contant geld algemeen geaccepteerd blijft.

Zweden bijvoorbeeld is al jaren één van de koplopers als het gaat om elektronisch betalen en veel winkels en restaurants daar weigeren al contant geld. Maar de Zweeds overheid trapt nu op de rem en wil banken door middel van wetgeving verplichten om cash geld toegankelijk te houden om vooral de kwetsbare groepen, die moeite hebben met de omslag naar een cashloze maatschappij, te helpen. Aan alle kanten is dus het advies vanuit de overheid duidelijk: contant geld moet blijven.

cash; contant geld; Cikam; whitepaper; contant betalen;

5. Betrouwbaar

Contant geld blijft het meest betrouwbare betaalmiddel dat er bestaat, nu en over tientallen jaren. Neem alleen al de pinstoringen bij de banken of in winkels. Als contant betalen niet mogelijk is, kan de retailer geen betaling aannemen, loopt hij omzet mis en heeft hij ontevreden klanten. Maar ook kan de te grote afhankelijkheid van elektronisch betalen een catastrofe veroorzaken als het systeem plat komt te liggen. Dit kan per ongeluk gebeuren, maar in deze tijden van cyber-oorlogsvoering is een gerichte aanval ook een reëel scenario.
Met contant geld op zak ben je er dus altijd zeker van dat je kunt betalen, mits de retailers hierin meewerken, zeer betrouwbaar!

Cikam; cash; contant; contant betalen; voordelen contant; cash

Uitdagingen contant geld

Maar eerlijk is eerlijk, contant geld heeft ook nadelen of moeten we spreken van uitdagingen. Dat is ook een van de redenen waarom retailers er graag voor zouden kiezen om zo min mogelijk contante betalingen aan te nemen. Er zijn automatische betaalsystemen die op een geheel veilige manier contant geld kunnen verwerken. Interne fraude, diefstal, het tellen van geld en kasverschillen zijn gevaren die een automatisch kassasysteem wegneemt.

Slim omgaan met contant geld: Automatisch kassasysteem

De oplossing van het veilig aanhouden van contant geld is een automatisch kassasysteem. Zo’n systeem werkt net als een parkeerautomaat; de klant werpt contant geld in het systeem en het systeem geeft wisselgeld terug. Dit heeft de volgende voordelen:

1. Geen “open geld” meer
2. Veilig in de kluis
3. Niet meer tellen
4. Geen kasverschillen meer
5. Hygiënisch

Doordat er geen sprake meer is van “open geld” en het geld direct veilig is opgeborgen in een kluis, wordt direct de veiligheid verhoogd. Zowel de medewerkers als de overvallers kunnen niet meer bij het geld. Dit voorkomt dus diefstal, interne fraude en kasverschillen. En omdat het systeem het geld meteen controleert op echtheid en telt, is er direct inzicht in de cashflow. Dit bespaart u aanzienlijk wat tijd.

Nu we de nadelen kunnen wegstrepen tegen de voordelen van content geld en een gesloten betaalsysteem, dan komen we uit op een verhoging van de omzet én een verhoging van de klantvriendelijkheid. Dus waar wacht u nog op?

Elisabeth Beuningh

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.