Geldverwerking automatiseren met Cikam
Vier jaar geleden begonnen ze met één kleine winkel in de Haagse Hobbemastraat. Inmiddels runnen Onur Tekneci en zijn compagnon Sevki Yildiz drie winkels en de groothandel Luxury Living. ‘We zijn al drie keer van magazijn veranderd, zo hard zijn we gegroeid’, aldus Tekneci. ‘In de toekomst willen we verder uitbreiden, ook buiten Den Haag. Maar we hebben gezegd: eerst automatiseren met Cikam, dan groeien.’
Tekneci wijst naar de Cikam Easy Cash TA, waarbij klanten zelf contant kunnen afrekenen. Het gesloten betaalsysteem is fraai in-gebouwd in de balie van de gloednieuwe Favori Store. ‘Dit is de derde winkel die we hebben geopend in de Hobbemastraat. Al onze winkels zitten in dezelfde straat, dus mijn compagnon en ik zitten er dicht op. Als we gaan uitbreiden buiten Den Haag willen we zeker weten dat de verwerking van het contante geld efficiënt en veilig gaat. Cikam helpt daarbij. Tuurlijk, zo’n systeem is best een investering. Maar ik kan het elke ondernemer aanraden die met veel personeel werkt. Het zorgt voor meer controle en rust in je hoofd. Dat is iets wat elke ondernemer kan gebruiken.’
Contante betalingen op een veilige manier afhandelen
De winkels van Tekneci en Yildiz zitten in de Schilderswijk, vlak bij de Haagse Markt. ‘Dit is een wijk waar veel mensen met contant geld betalen. We hebben ook met regelmaat valse biljetten gehad. Daar hoeven we ons nu geen zorgen meer over te maken. De klant stopt het geld in het systeem, dat automatisch controleert op vals geld en verkeerde valuta. Dit systeem schrikt bovendien inbrekers en overvallers af. Men weet dat wij geen open kassa hebben en dat medewerkers niet bij het geld kunnen. Tegelijkertijd voorkomt dat fraude en fouten van het eigen personeel. Ook dat is een fijn idee als je wil groeien. We begonnen met vertrouwde medewerkers uit onze eigen omgeving, maar straks nemen we ook medewerkers aan die we niet kennen. Dat het personeel niet bij het contante geld kan zorgt voor vertrouwen en een prettige werksfeer.’
Meer tijd voor service door betaalsystemen
Bij de Cikam Easy Cash TA rekent de klant zelf contant af, waarna het systeem wisselgeld uitgeeft. ‘Geld aannemen, tellen, wisselen: dat hoeft de kassamedewerker niet meer te doen. Dat gaat nu allemaal automatisch. Daardoor heeft mijn medewerker meer tijd voor servicehandelingen voor de klant. Bijvoorbeeld de aankoop netjes inpakken. Dankzij het Cikam systeem is het fijner werken achter de kassa. We hebben ook minder bekwaam personeel nodig, waardoor het aanbod groter wordt. Mijn neefje van zestien viel laatst een keer in achter de kassa. Dan vertrouw ik erop dat het goed komt. Een ander voordeel is dat we de kas niet meer hoeven te tellen. Er zijn ook geen kasverschillen meer die we moeten uitzoeken. Dat alles scheelt veel tijd.’
Zoals eerder gezegd: automatiseren betekent investeren. ‘Maar dat verdienen we weer terug, als je kijkt naar de tijd die we besparen. En met dit systeem hebben we geen last meer van diefstal, fraude en vals geld.’ Ook afdingen behoort volgens Onur Tekneci tot het verleden. ‘In deze wijk willen klanten weleens afdingen. Dankzij het Cikam systeem is dat voorbij. Het systeem geeft automatisch het bedrag aan – en daar valt niet op af te dingen.’ Tot slot: hoe reageren de klanten op de betaalinnovatie? ‘Veel klanten hebben zoiets niet eerder gezien. De meeste klanten zijn heel positief; ze vinden het heel modern. En sommigen vinden het – net als kleine kinderen – leuk om het geld in het systeem te stoppen.’ Dat zien we even later als een klant een waterfles en een pizzaplank afrekent. Ze stopt het biljet van twintig euro in het systeem. En hop, een seconde later geeft de Cikam Easy Cash TA het wisselgeld uit. Dat was weer een veilige en foutloze betaling in de Favori Store.
Vertrouwelijke samenwerking
Van Turkse theekopjes tot strijkplanken. En van beddengoed tot airfryers. Favori Store heeft een groot assortiment huishoudelijke artikelen. ‘De winkel is nu een paar weken open’, aldus Onur Tekneci. ‘Toen we op zoek gingen naar een automatisch betaalsysteem kwamen we al snel uit bij Cikam. Elisabeth Beuningh van Cikam kwam bij ons langs om meer te vertellen over hun systemen. Ze heeft aangegeven wat de voordelen zijn, maar ook wat er eventueel fout kan gaan. Dus niet alleen mooie verkooppraatjes, maar een heel duidelijk beeld wat we kunnen verwachten. Ook de technicus van Cikam heeft ons goed op weg geholpen. Het systeem draait inmiddels een aantal weken goed én foutloos. Fijn om hier fris mee te kunnen beginnen in de nieuwe winkel.’