Pinstoring AH maakt contant betalen noodzakelijk

Een langdurige pinstoring bij winkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall maakte dat er alleen contant kon worden betaald.

Alle winkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall kampten vrijdag de hele ochtend met een pinstoring vanwege een netwerkstoring. Pas aan het begin van de middag was de storing verholpen. Dit betekende dat er alleen met contant geld betaald kon worden. Hiermee kan meteen de discussie van tafel geveegd worden of contant geld nog wel toekomst heeft. Contant geld is nog steeds het meest betrouwbare betaalmiddel dat er bestaat.

Gevolgen pinstoring

De woordvoerder kon nog niet zeggen hoeveel omzet de winkels zijn misgelopen, er kon alleen met contant geld worden afgerekend in de filialen. Een aantal winkels waar alleen met pin kan worden betaald, had de deuren gesloten. “En nog een aantal andere winkels, alhoewel dat niet het beleid is.” In Nederland betreft het totaal aantal 1.000 AH-winkels, 550 Etos-filialen en 600 Gall & Galls. De impact is dus groot.

Reacties op social media

Op social media komen honderden reacties binnen over de pinstoring. Een greep uit de de reacties:
‘Dit is een goede reden waarom contant geld niet moet verdwijnen, er hoeft dan maar een storing te zijn en het hele land ligt plat.’

‘Geeft toch weer aan dat alleen vertrouwen op techniek niet werkt. Te vaak een grote storing, en dat beteken dat het kan gebeuren dat je gewoon geen boodschappen of andere zaken die hard nodig zijn kan kopen. Of dingen moeten minimaal dubbel uitgevoerd worden. Maar dat is heel duur. Gewoon cash geld heeft dat probleem niet. En het vroegere chippen was ook offline te gebruiken. Maar dat hebben ze de nek omgedraaid. Vooruitgang is belangrijk maar je moet altijd rekening houden met het feit dat techniek kan falen.’

‘Dit zal een eeuwige discussie zijn over pinnen en contant geld. Wat nu beter is en wat toekomst heeft? Het is simpel, laat men zelf beslissen met wat ze willen betalen. Alleen een ondernemer die weigert contant geld aan te nemen zal het verliezen tegen een ondernemer die wegens de kosten geen mogelijkheid kan faciliteren voor een PIN voorziening. Contant geld weigeren is niet verstandig, want je bent ondernemer en elke cent telt als omzet. En voor de normale burger die vind dat contant geld moet verdwijnen, ik neem aan dat je verstandig bent om te denken aan plan B? Wie had verwacht dat er een kredietcrisis ontstond? Of een coronapandemie uitbrak? Of een PIN/systeem storing? Het veilige wereldje waar we in leven kan af en toe ook verstoort worden. Maar veilige haven leidt zoals blijkt tot naïviteit. Zoals ik dit bericht al begon laat men zelf beslissen met wat ze betalen en degene die afhankelijk is komt zichzelf wel tegen.’

Mooie conclusie; laat de consument zelf bepalen hoe hij wil betalen, met pin of contant. En laat de ondernemer beide mogelijkheden faciliteren, dan ben je op alle problemen voorbereid! En als je als ondernemer dan contant geld accepteert – regel het dan goed met een Cikam Easy Cash automatisch betaalsysteem.

Bron: NU.nl 

 

Elisabeth Beuningh

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.