Ook geschikt voor groene vingers - Intratuin Lisse

In Lisse staat een gloednieuwe Intratuin, voorzien van de nieuwste technieken. ‘Daar hoort ook een geldverwerkingssysteem van Cikam bij’, aldus operationeel manager Christine Hendriks.

Contante betalingen houden aan

Of het gebruik van contant geld minder wordt? Niet in de Bollenstreek, is de ervaring van Christine Hendriks. ‘Eerst hadden we een vestiging in Voorschoten. Daar was 65 procent van de betalingen pin en 35 procent contant. Hier in Lisse is de verhouding zelfs 50-50.’ Om het contante geld efficiënt te verwerken ging Hendriks begin 2021 op zoek naar een geschikt backoffice systeem. ‘Zo kwamen we uit bij Cikam. We hadden positieve verhalen gehoord over hun systemen van onder andere de Hornbach en andere Intratuin-vestigingen.’ Net toen de offerte van Cikam binnenkwam, sloeg echter het noodlot toe. ‘Ons hele pand is in februari 2021 afgebrand. Een maand voor de opening’, aldus Hendriks, die niet lang wil stilstaan bij de brand. ‘We kijken liever vooruit.’

Cikam betaalsysteem draagt bij aan een duurzame toekomst

Die toekomst ziet er rooskleurig uit. Als de bouw straks helemaal is afgerond staat er in Lisse een indrukwekkend tuincentrum van 12.500 vierkante meter. ‘We hebben een fantastische hoge kas, een entree café, een bloemenwinkel, horeca met 250 zitplaatsen. Alles is modern en duurzaam, voorzien van de nieuwste technieken. Daar hoort ook een geldverwerkingssysteem van Cikam bij.’ Intratuin Lisse koos voor de Cikam Easy Cash M. Dit cash recycle-systeem geeft ’s ochtends automatisch wisselgeld uit voor de startlade. Aan het eind van de dag kan de lade eenvoudig worden afgestort (zie kader). ‘Fraude is nagenoeg niet mogelijk’, aldus Hendriks. ‘Een medewerker pakt ’s ochtends een kassalade en stort die na afloop weer af. Je bent zelf verantwoordelijk. Alles wat je doet wordt geregistreerd. We kunnen ook rechten toekennen aan medewerkers. Sommigen mogen alleen de kassa opnemen en afstorten. Anderen mogen bijvoorbeeld ook wisselen.’

Contante betalingen veilig en snel afhandelen

‘Ook geld wisselen met dit systeem is een verademing’, vervolgt Hendriks. ‘In Voorschoten moest je de kluis openmaken om bijvoorbeeld een biljet van vijftig euro uit de kassalade te wisselen. Dat klinkt simpel. Maar als er op 4 december een enorme rij bij de kassa staat, is dat toch omslachtig. Met het Cikam systeem gaat het een stuk makkelijker. Ik stop het biljet in het systeem en geef op het touchscreen aan wat ik eruit wil. En hop, het systeem geeft direct het wisselgeld uit. Daarbij blijft de kluis dicht. Dat is een stuk veiliger. En sneller. Dit scheelt ons enorm veel tijd. Helemaal in de drukke decemberdagen.’

Betaalsystemen met real-time inzicht en registratie

Het systeem geeft realtime inzicht in alle transacties en de inhoud. ‘Met één druk op de knop zie ik precies wat de geldvoorraad is en wat ik moet bijvullen. Om het makkelijk te maken geeft het systeem ook allerlei meldingen. Bijvoorbeeld als de biljetten van vijf euro bijna op zijn. En voor ons heeft het systeem nog een groot voordeel’, aldus Hendriks. In maart 2022 ging het tuincentrum deels open, terwijl de nieuwbouw gefaseerd werd afgerond. ‘Voor de bouw is er vaak geld nodig, bijvoorbeeld om een pot verf te kopen. Vroeger haalde je in zo’n geval vijftig euro uit de kassa. In de kassalade deed je dan een briefje: ‘Vijftig euro voor verf’. Nu halen we zo’n bedrag uit het Cikam systeem. Je kan precies aangeven: wie haalt er geld uit, welk bedrag, en waarvoor. Alles staat direct geregistreerd voor de boekhouder.’

Ook over het contact met Cikam is Hendriks te spreken. ‘Als er iets is, worden we meteen geholpen. Alles wordt snel opgelost. Al heb ik bijna nooit problemen. Het is een heel makkelijk systeem. Iedereen kan ermee werken. En geloof mij: groenmensen weten veel, behalve van computers. Dit systeem is heel gebruiksvriendelijk, zelfs voor groene vingers.’

Dalende personeelskosten compenseren investering

De cash recyclesystemen van Cikam zijn er in verschillende formaten en prijsklassen. ‘Zo’n systeem is natuurlijk een investering’, aldus Christine Hendriks. ‘Maar die investering heb je heel snel terugverdiend. Puur door de tijd die je bespaart op personeelskosten. Voorheen waren we elke dag zo’n anderhalf uur kwijt aan het tellen van de kassa. Nu sluiten we om half zes de kassa en tien minuten later zijn alle kassa’s automatisch geteld en geregistreerd. We zijn geen tijd meer kwijt aan het uitzoeken van kasverschillen. Voorheen bij handmatig tellen kwam dat geregeld voor. Dan bleek er bijvoorbeeld een briefje van vijf tussen de briefjes van twintig te zitten. Nu stort je de kassalades af in het systeem en je bent klaar. En het klopt altijd. Het is een prettig idee dat we geen kasverschillen meer hebben.’

Elisabeth Beuningh

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.