Het toenemende belang van contant geld bij gemakswinkels

In de juni-uitgave van het NSO Retail Magazine staan wij met een artikel waarin we het toenemende belang van contant geld bij gemakswinkels belichten. In een tijd waarin digitale betalingen steeds populairder worden, blijft contant geld een cruciale rol spelen in de dagelijkse transacties bij gemakswinkels. Waarom dat zo is? Dat lees je in ons artikel in het NSO Retail Magazine!

Nederlandse consumenten hebben in 2023 ongeveer 7 miljard aankopen bij de kassa afgerekend. Al die aankopen hebben een totale waarde van ruim 171 miljard euro. Daarmee is het aantal kassabetalingen ruim 6% hoger dan in 2022 (6,6 miljard aankopen). Ook de totale waarde van de kassabetalingen is toegenomen. Deze was in 2023 bijna 4% hoger dan in 2022 (165 miljard euro).

Een aanzienlijk deel van die transacties gaat via pinbetalingen, smartwatches en andere betaalmogelijkheden. Maar ook cash is nog altijd belangrijk. Betaalvereniging Nederland laat weten dat in de retail 20% van de transacties een cash transactie is bij een gemiddeld bonbedrag van 25,59 euro. Op basis van de gegevens die NSO Retail verzamelt met de NSO Retail Omzetmonitor Gemakswinkels bij de tabaks- en gemakswinkels is bekend dat het gemiddelde bonbedrag bij gemakswinkels lager ligt namelijk € 14,21. Verwacht mag worden dat lage bedragen eerder contant worden betaald dan hoge bedragen en is de kans groot dat cashbetalingen zo’n 25 tot 30 % van de omzet in onze branche gaan uitmaken. En dat aantal klanten groeit, zeker met de tabaksban bij supermarkten in het vooruitzicht. Van de klanten die erbij gaan komen, zal zeker een deel cash betalen en dat betekent dat het aantal cashafhandelingen in de tabaks- en gemakswinkels gaat toenemen.

Goed voorbereid zijn

Of de tabaks- en gemakswinkeliers hierop zijn voorbereid, daarover lopen de meningen uiteen. Veel ondernemers denken van wel maar bancaire- en financiële experts zijn hier minder stellig over. Andrew Citroen, algemeen directeur en eigenaar van Cikam heeft zo zijn bedenkingen. “Wij lopen in Nederland vaak achter de feiten aan”, zegt hij. “Wij vermelden in ons advies altijd: Begin met de kassa. Maar de meeste organisaties en retailers beginnen bij voorkeur met de voorraadplanken. Kassa en geldsystemen hebben niet altijd de aandacht, terwijl wij juist de retailers hierbij van een goed consult proberen te voorzien. Let maar op. Ook de tabaksban gaat de retailers weer geld kosten. Net als met de omschakeling van de gulden naar de euro. Dat heeft de retailers toen duizenden euro’s gekost. Gewoon omdat zij niet goed waren voorbereid op de omwisseling.”

Contante betaler

“Dat tabak straks niet meer verkocht mag worden bij de supermarkten weten we al twee jaar”, aldus Citroen. “We weten ook dat de gemiddelde tabaksroker een contante betaler is. En dat veel tabakskopers bij de supermarkt en het tankstation zijn rook- waren koopt in combinatie met twee blikjes Red Bull. Stel je daar dan op in. Zeker als je de winkel verbouwt om de nieuwe klantenstroom te kunnen afhandelen. Zorg er daarbij ook voor dat de betalingen en verwerking van het geld goed geregeld zijn. Wij willen graag goed adviseren, maar we zijn ook geen doosje Mentos wat je even kunt proberen.” Bij Cikam gaat het om goed in kaart te brengen wat er allemaal speelt binnen een bedrijf. Heeft die kans- spelen met uitbetaling? Hoeveel tabakstransacties vinden er plaats? Wat kun je regelen zonder dat personeel aan het geld hoeft te komen? Allemaal vragen, waarop je antwoorden op moet hebben. Uiteindelijk zijn al die zaken bepalend voor het beste betalingssysteem op een locatie.”

Lees het gehele artikel via Artikel Belang van Cash Geld NRM3