De Nederlander is nog lang niet cashloos

Ruim 37 procent betaalt nog steeds cash. Ondanks de vele manieren van betalen, zal cash altijd blijven.

Misschien vind je het als horecaondernemer ‘onpersoonlijk’ en ‘ongastvrij’, maar wat is er nu efficiënter voor de gast dan gewoon weglopen wanneer hij of zij wil? Het vragen om de rekening, wachten op de rekening en vervolgens afrekenen kan behoorlijk lang duren. Het kan ook anders.

Onderling betalen veel mensen al met ‘Tikkie’, maar wist je dat je als bedrijf deze handige service ook al kunt aanbieden? Okee, het is nog in de testfase, zien we als we de website bestuderen, maar het oogt super efficiënt. Hoe werkt het? De gast scant de QU-code of gaat naar de website van je lunchroom en vult het tafelnummer in. Vervolgens kan er gewoon, zoals te doen gebruikelijk, bij de ober besteld worden. De bestellingen ziet de gast realtime op de telefoon! Als het gezelschap uitgegeten is, hoeft er niet meer om de rekening gevraagd te worden, want hij of zij kan direct betalen met Tikkie en de digitale bon kan gedownload worden. Dat scheelt dus tijd en papier. En als de gast de rekening wil splitten met tafelgenoten, dan kan er direct een betaalverzoek naar hen gestuurd worden via Whatsapp of sms.

Het succes van de betaaldienst van ABN AMRO beperkt zich dus niet alleen tot de vriendenkring, maar wordt ook steeds vaker in de retail en de horeca ingezet, dus mogelijk ook in jouw lunchroom. Overigens bieden andere banken inmiddels een vergelijkbare dienst aan, maar daarvan is de naamsbekendheid nog niet zo hoog als bij Tikkie.

Nog lang niet cashloos

Wie denkt dat contant geld nu al op zijn einde is, heeft het mis. Van alle betalingen aan de kassa gebeurde vorig jaar 37 procent met contant geld, melden De Nederlandsche Bank (DNB) en Betaalvereniging Nederland na onderzoek. Dat was in 2017 nog 41 procent. In dezelfde periode nam het aantal pinbetalingen toe met ruim 400 miljoen tot bijna 4,3 miljard transacties. Het hardst stegen de pinbetalingen van bedragen onder de 5 euro. Betalen met je pas kan op steeds meer locaties waar dat voroheen niet gebruikelijk was, zoals op de markt, in een lunchroom of in de kroeg. Ouderen van boven de 75 jaar zijn trouwens met een inhaalslag bezig wat betreft contactloos pinnen. Ze rekenden vorig jaar 17 procent van alle aankopen op die manier af, terwijl dat een jaar eerder 9 procent was.

Zweden is vrijwel cashloos

In Noorwegen en Zweden is het gebruik van contant geld veel lager dan in Nederland. In Zweden bedraagt het aandeel van contant geld in het aantal betalingen 13 procent, terwijl dit in Noorwegen zelfs nog maar 11 procent is. Minister HOekstra (Financiën) zei hier het volgende over: “De ervaringen in beide landen wijzen er wel op dat het verstandig is om de ontwikkelingen nauwgezet te volgen en aan de hand daarvan tijdig na te denken over de rol van contant geld in de (nabije) toekomst.” In Zweden worden contante betalingen steevast geweigerd; in het OV is betalen met cash al jaren niet meer mogelijk en de horeca mag contant geld weigeren. Veel lunchrooms in Nederland hebben deze stap nog niet gemaakt. Het succes van ‘cashloze’ Zweedse samenleving schuilt in de introductie van de app ‘Swish’, enkele jaren geleden. De applicatie werd in 2012 geïntroduceerd door de zes grootste banken. De persoonljke betaalrekening wordt gekoppeld aan het mobiele telefoonnummer en binnen enkele seconden kun je er geld mee overmaken naar het nummer van een bekende. Een verschil met Nederland is echter het ‘uitzonderlijke geloof in de autoriteiten’ in Zweden. In Nederland worden banken en de overheid meer gewantrouwd, waardoor er nog individuen zijn die graag met contant geld betalen.

Bron: De Lunchroom magazine

Elisabeth Beuningh

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.