Mirjam en Jos van Tuincentrum Intratuin delen hun ervaring met Cikam en het backoffice systeem

Aan wie kunnen we het beter vragen dan aan onze gebruikers zelf? Vandaag waren we op de koffie bij Jos en Mirjam van tuincentrum Intratuin in Heerhugowaard. Waar het allemaal begon: ‘Intratuin’ is ontstaan toen de Groot en Slot samen met 7 andere ondernemers in 1980 hun krachten bundelden. Ze waren slim, ambitieus en een tikkeltje eigenwijs. Eén ding hadden ze gemeen: een uitgesproken visie. Daarom besloten ze om gezamenlijk te gaan inkopen. Dit werd een succes en de volgende stap werd gezet: een uniforme verkoopformule. Samen maakten ze promotie onder de naam Intratuin en de groep van ondernemers werd steeds groter. ‘Intratuin Heerhugowaard bestaat dit jaar alweer 56 jaar’; aldus Jos en Mirjam. Zij zijn beiden verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen m.b.t. de financiën. Zij maken gebruik van een backoffice systeem van Cikam en zijn hier heel erg bij gebaat. Waarom deze oplossing zo goed voor hen werkt en wat het hen oplevert vertellen ze in dit interview.

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Cikam?

We werkten met een traditioneel telsysteem maar dat was aan vervanging toe. Toen zijn wij ons gaan oriënteren en werden we getipt om te gaan kijken bij de Intratuin in Lisse, we hebben daar gezien hoe mooi het systeem werkt en hoeveel voordelen hieraan verbonden waren.

Welk systeem hebben jullie in gebruik?

Wij werken bij Intratuin Heerhugowaard met een backoffice systeem, deze staat dus achter de schermen en is dus alleen in gebruik door ons personeel. Niet door onze klanten. Het is de Cikam Easy Cash M. De kleinste in de range van de backoffice systemen.

Hoelang maken jullie gebruik van het systeem van Cikam?

Wij maken nu 5 maanden gebruik van het systeem. In februari, net voor de zomerdrukte werd het systeem geïnstalleerd en daar waren wij erg blij mee!

Hoeveel kassalades nemen jullie op en storten jullie af in het systeem?

We hebben op dit moment vier kassapunten, dus ook vier lades. De entree wordt nu verbouwd en daar komen in de toekomst nog twee lades bij.

Wat was de grootste beweegreden voor deze aanschaf?

Procesoptimalisatie en tijdwinst. Voorheen waren we erg veel uren extra kwijt aan het tellen van de lades. En last but not least minder kasverschillen, dus minder uitzoekwerk, wat een verademing! Het werkt veel efficiënter, ik maak met 1 druk op de knop een uitdraai van het systeem en heb alles in kaart. Overdracht onderling gaat nu van een leien dakje. We hebben uitgerekend dat we hiermee 3,5 uur per week besparen. Wij voeren het nu alleen in en daardoor hebben we veel meer controle over het proces. Als er kasverschillen zijn, kunnen we hier heel snel op inspelen, we komen er dus vrijwel direct achter waar het mis is gegaan. We telden voorheen ook elke dag de kluis en nu hebben we dat gereduceerd naar 1x per week. Dat scheelt ons ook nog veel tijd!

Wat zijn de voordelen die je ervaart nu je gebruik maakt van het systeem?

Realtime inzicht en overzicht in de kasstromen! We zitten er ook echt dicht op als er zich een probleem voor doet. We schreven voorheen alles op briefjes naar elkaar, bijvoorbeeld als er iets moest worden uitgezocht omdat er iets niet klopte qua kasinhoud, dat was totaal niet accuraat en echt ‘old skool’. Daarnaast is ook een bijkomend voordeel dat het startgeld  per kassalade omlaag is gegaan. Elke kassalade start nu op slechts 175 euro!

Zijn jullie tevreden over de klantenservice die Cikam verleent als er een probleem is opgetreden?

Mirjam; ‘In die 5 maanden heb ik nu twee keer contact gehad met jullie servicedesk. Dat verliep naar wens. Eén keer hebben we door een storing wat vertraging opgelopen met afstorten, maar dat was geen groot probleem gelukkig.’

Hoe ervaren jullie de software? Wat brengt dit voor een inzicht? Werkt de app naar
behoren?

Mirjam; ‘Wij hebben de app niet op onze telefoon, want deze is privé en dat houden we liever gescheiden, maar wel op de computer. Daar monitor ik alles op de seconde. Ik maak daar de rollen en rechten aan. Ik gebruik de software om dagelijks de kassa’s op te maken, dat werkt heel prettig, de overzichten zijn overzichtelijk. De accountant was ook erg tevreden omdat we nu alles inzichtelijk konden aanleveren.’ Jos: ‘Ik heb echt het gevoel dat ik nu weet wat er speelt, dat had ik voorheen niet en dat voelt prettig, ik zit achter mijn computer en heb alle overzichten in één oogopslag, echt perfect!’

Waarom zouden jullie het de ‘collega tuincentra’ aanraden een systeem aan te schaffen?

Tijdbesparing en inzichten! Ook qua kasverschillen zitten we op nihil. Als er zich een verschil voordoet, zitten we er kort op en weten we meteen waar de schoen wringt. Alles is gecontroleerd. De drempel voor het personeel om eventueel te frauderen ligt ook vele malen hoger. Al met al zijn wij erg tevreden en denken wij dat ook andere tuincentra hier veel baat bij zullen hebben!

Benieuwd welk systeem van Cikam jouw branche het beste bedient? Ontdek de voordelen en oplossingen voor jouw branche en neem vrijblijvend contact met ons op!

Contact opnemen