Kas verschil? Nu niet meer - Frans Hals Museum

Zowel frontoffice als backoffice werkt het Frans Hals Museum met een geldverwerkingssysteem van Cikam, onder andere om kas verschil te voorkomen. ‘Je kunt alles romantisch met de hand blijven doen, maar dit systeem hoort er gewoon bij in de huidige tijd.’

Sinds voorjaar 2017 hoeven bezoekers niet meer langs de kassa. Zij kunnen bij de entree ook terecht bij de Cikam Easy Cash Kiosk. ‘Bezoekers kunnen hier hun Museumjaarkaart scannen of een kaartje kopen. Betalen kan met bankpas, creditcard of contant geld’, zegt Rob de Nieuwe, hoofd bedrijfsvoering en financiën bij het Frans Hals Museum. ‘Als je het geld erin gooit, geeft het systeem automatisch wisselgeld terug. Eigenlijk is het gewoon een voorgeprogrammeerde kassa die geld inneemt en uitgeeft. Hiermee voorkomen we kas verschil. De handling voor onze medewerkers? In principe niets. Je zet het systeem aan en hij doet het.’

Geen kas verschil meer

Voor de backoffice geldverwerking maakt het museum gebruik van de Cikam Easy Cash M. Hiermee kunnen medewerkers hun kassalade vullen en afstorten. Volautomatisch en veilig. ‘Het systeem is eenvoudig te bedienen’, zegt De Nieuwe. ‘Wat onze kassamedewerkers ook prettig vinden: de zelfstandigheid die ze dankzij dit systeem hebben.’

Sinds het museum werkt met de Cikam Easy Cash M zijn er nagenoeg geen kasverschil meer. ‘Omdat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn, gaan ze er toch anders mee om. Ook bij de Cikam Easy Cash Kiosk hebben we amper kasverschillen. Hooguit slechts een paar centen, omdat we met afrondingen werken.’

Korte terugverdientijd

Beide geldverwerkingssystemen leveren het museum grote tijdwinst op. De Nieuwe: ‘Frontoffice besparen we manuren door de kassa’s effectiever te bezetten. En backoffice besparen we enorm veel tijd doordat we geen geld meer hoeven te tellen. Het systeem klopt gewoon; ik heb er geen omkijken naar.’

De Nieuwe vervolgt: ‘Deze systemen raken ook niet overwerkt. En we hebben nog geen storing gehad.’ Daarnaast is er minder kans op fraude. ‘Elke menselijke handeling die je kunt uitsluiten betekent een risico minder.’

Toekomstvisie

De aanschaf van het backoffice geldverwerkingssysteem was een must voor het museum. De aanschaf van de Cikam Easy Cash Kiosk was dit (nog) niet. De Nieuwe: ‘Hier hebben we voor gekozen vanuit onze toekomstvisie. Het gebruik van automaten is een onvermijdelijke ontwikkeling in het toegangsbeleid.’

Denk bijvoorbeeld aan het automatisch inchecken op vliegvelden en stations. ‘De mensen zijn het inmiddels gewend’, besluit De Nieuwe. ‘Je kunt alles romantisch met de hand blijven doen, maar dit systeem hoort er gewoon bij in de huidige tijd.’

 

Elisabeth Beuningh

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.