Column: Inflatie leidt tot verschillend consumentengedrag binnen de retail

Hoe heeft de inflatie invloed op waar we kopen, wat we kopen, hoe we het kopen en hoe we betalen?

Het zal niemand ontgaan zijn, maar de inflatie raakt Nederland ook in zijn volle omvang: onze euro wordt minder waard. Een gevolg van de stijgende prijzen van eigenlijk alles wat we in het leven nodig hebben. Van gas tot en met levensmiddelen. Dit verandert het consumentengedrag binnen de retail drastisch. Gedrag voor wat betreft waar we kopen, wat we kopen, hoe we het kopen en hoe we betalen. Dus naast corona heeft nu ook de inflatie een enorme invloed op ons gedrag.

Waar en wat we kopen

Inflatie raakt vaak de lagere inkomens. Dat is schrijnend, maar wel de waarheid. Dat gaat de keuze van waar deze doelgroep iets koopt beïnvloeden. Waar gaan ze hun dagelijkse boodschappen doen? Daar gaat de spanning werken in de supermarktprijs en kwaliteitsmatrix. Het beste waar voor je geld is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Dat moet je zoeken en dan kun je het vinden. Logisch dat de bekende, voor de hand liggende ketens meer aan bod komen bij deze doelgroep. Zonder namen te noemen weten de meeste mensen wel welke ketens dit zijn. Goede supermarkten waar iedereen, dus zeker deze doelgroep, kan slagen.

Hoe we betalen

Naast waar we kopen en wat we kopen, hoe we kopen, is ook hoe we betalen een gegeven wat verandert. De geschiedenis leert dat een economische teruggang of inflatie een toename veroorzaakt van de hoeveelheid contant geld in omloop. Budget bewaking is vaak de voornaamste reden. De een heeft niets met contant geld, de ander zweert erbij.

Corona heeft het aandeel contant geld teruggedrongen. Hoewel de pandemie nog niet in een ‘endemie’ is veranderd komt het betaalgedrag van pre-corona bijna weer terug op hetzelfde niveau. Het aandeel contant zal nooit meer terugkeren naar 40% als gemiddelde, maar terug kruipen naar 30% zeker wel. Een cashless maatschappij gaat nooit gebeuren, wel een maatschappij met less cash.

zelfscan; self-checkout; Glory; Cikam; supermarkt; zelfscannen; checkout; orderkiosk

Investeren in cash

De inflatie gaat dus zorgen voor een verandering in het betaalgedrag van consumenten. De doelgroep met de lagere inkomens, die als eerste geraakt wordt door de inflatie, zal weer meer en meer contant gaan betalen. Die consumenten zijn te vinden bij de lijn-kassa’s in de supermarkt, want bij de zelf checkout kun je alleen maar pinnen. En dat is hun eerste keuze zeker niet! Een situatie waar de retailers op in moeten spelen: investeren in veranderende wensen van betalen, oftewel investeren in cash! Gun alle consumenten een betaalwijze waar ze zelf voor kiezen. Daar heeft toch iedereen recht op? Zeker in deze tijd.

Hoe we kopen

Haaks op de inflatie en het effect dat dit gaat krijgen op de lage inkomens kunnen we er niet meer aan ontkomen; de koeriersdiensten. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Past geweldig bij deze tijd. Want hoe we kopen verandert ook. Kleine boodschappen tegen een kleine vergoeding thuisbezorgd. Prachtig wat allemaal kan vandaag de dag. Niet meer naar de winkel, maar even inloggen via je telefoon, aanvinken wat je wil en een kleine tien minuten later gaat de bel en staat de koerier voor je neus.

De beloftes van de koeriers staan echter wel onder druk. Door de drukte, de vroegere sluitingstijd van de supermarkt en een kleinere voorraad duurt het allemaal wat langer. Betalen van de boodschappen gaat via dezelfde telefoon. Hoe makkelijk. Als je het over gemak en alles “just in time” hebt, beantwoordt dit aan alle verwachtingen. Zelfs grotere supermarktketens zijn overstag gegaan en werken samen met de snelle hippe koeriersdiensten of hebben er een belang in genomen.

Inflatie drijft het consumentengedrag uit elkaar

Maar dit gaat voorbij aan de eerder beschreven doelgroep. Die kiezen een andere weg voor wat betreft waar kopen, wat kopen, hoe kopen en hoe betalen. Heel bewust kiezen voor de beste prijs en daar de tijd voor nemen. Zo drijft een fenomeen als inflatie het consumentengedrag weer meer uit elkaar. Een heel natuurlijk effect dat invloed gaat krijgen op de (nabije) toekomst.

Uiteindelijk heeft deze economische verandering een positief gevolg voor alle doelgroepen en is iedereen straks vrij in zijn keuze voor wat betreft waar we kopen, wat we kopen, hoe we kopen en hoe we betalen. Laten we erop vertrouwen dat de consumentenbestedingen weer stijgen als we met z’n allen weer onbeperkt mogen winkelen, eten en drinken!

Andrew Citroen

Andrew Citroen

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.