HEMA zit Bas Bos in het bloed.
‘Mijn opa was in 1960 een van de eerste franchisenemers van Nederland. Ik ben de derde generatie.’ In 2010 nam Bas Bos de vestiging in Veenendaal Centrum over van zijn ouders. ‘Vorig jaar was het tijd voor een grootscheepse verbouwing. Hét moment om een grote stap te maken op het gebied van duurzaamheid, efficiency en veiligheid.’ Slechts drie muren en het dak stonden nog overeind. ‘Tien weken lang was hier dagelijks tot wel zestig man aan het verbouwen, met veel aandacht voor duurzaamheid. Het hele pand is geïsoleerd en er is een nieuw dak gekomen met driehonderd zonnepanelen.’
Kijken naar de toekomst
‘Naast duurzaamheid was ook efficiency een belangrijk doel’, vervolgt Bos. Zijn winkel is slim ingericht en voorzien van up-to-date technologie, waaronder gesloten betaalsystemen. ‘In de toekomst wordt de factor arbeid een steeds groter probleem. Je moet zorgen dat je met minder mensen hetzelfde werk kunt blijven doen. De zelfscan is een oplossing, maar ik wil daar niet volledig op overstappen. Want het verschil tussen internet en de winkel, dat is de medewerker. Er zijn ook klanten die voor een babbeltje naar de winkel komen. Dat klantcontact is heel belangrijk.’ Daarom houdt Bos – naast de zelfscan – nog twee kassapunten met cassières. ‘Maar wel met een gesloten geldsysteem.’
Geen wisseltrucs meer
HEMA Veenendaal koos voor de Cikam Easy Cash Compact, gekoppeld aan de kassasoftware van Cowhills. Bij het Cikam-systeem kunnen klanten zelf contant afrekenen. Het geld zit meteen veilig opgeborgen en het systeem geeft automatisch wisselgeld uit. Medewerkers hebben dus geen contact meer met contant geld. Dit draagt bij aan Bos’ derde doelstelling: veiligheid. ‘Daarvoor streef ik naar zo min mogelijk geldhandeling. Enerzijds vanwege slechte ervaringen; in het verleden is weleens wat geld verdwenen. Anderzijds wil ik met dit systeem mijn medewerkers beschermen. Ook wisseltrucs behoren tot het verleden.’ ‘Heel eerlijk? Ik heb wel even getwijfeld: moet ik investeren in een Cikam-systeem? Maar wat voor mij de doorslag heeft gegeven: meer efficiency en meer veiligheid. En geen kasverschillen en gezeur meer’, besluit Bos, die trots is op zijn vernieuwde winkel. ‘Geweldig dat we deze monsterklus met ons team voor elkaar hebben weten te boksen. Wij zijn klaar voor de toekomst!’