Pinstoring; toch maar cash behouden?
geldverwerking

Afgelopen donderdagavond werkten op veel plaatsen de pinpassen met het Meastro-logo niet meer. Door een storing bij Mastercard werden de betalingen niet geaccepteerd door de pinautomaten. Dat bracht veel mensen in de problemen. Volgens Detailhandel Nederland zijn veel ondernemers gedupeerd door de pinstoring. “Het was in veel plaatsen tenslotte koopavond”, zegt de organisatie van winkeliers. “Bedenk dat in Nederland zo’n 1 miljoen pinbetalingen per uur gedaan worden.”

Niet tanken, boodschappen niet kunnen afrekenen, op het terras moeten blijven wachten om het eten te kunnen betalen; dit gebeurde gisteravond allemaal. Een pinstoring van 1,5 uur heeft grote gevolgen en wij zijn er in Nederland niet meer op voorbereid, omdat we weinig tot geen contant meer op zak hebben.

Gevolgen pinstoring

Winkeliers zijn miljoenen euro’s misgelopen door de grote pinstoring van gisteravond. Dat schat Detailhandel Nederland, de belangenvereniging voor winkeliers. “Je moet er vanuit gaan dat we in Nederland zo’n 10 miljoen transacties per dag doen. Dat zijn er overdag om en nabij 1 miljoen per uur”, rekent Michel van Bommel van Detailhandel Nederland voor. Omdat de storing zo’n anderhalf uur duurde, loopt de schade in de miljoenen, denkt hij.

Omdat ook geldautomaten vaak niet werkten, konden veel mensen die moesten betalen ook geen geld opnemen. Van Bommel: “Dat betekent dat boodschappenkarren bleven staan in de supermarkt. En bij de pomphouders is het een extra moeilijke situatie, daar zit de benzine al in de tank.” Daarnaast was het donderdagavond en dus koopavond in veel steden. “Dat zijn toch grotere, luxere aankopen die dan gedaan worden. Die zijn niet doorgegaan.” Volgens Van Bommel is het voor winkeliers niet mogelijk deze schade ergens te verhalen.

Nederland uniek

Het is niet zo dat het betalingsverkeer in Nederland niet stabiel is, zegt betalingsverkeeradviseur Simon Lelieveldt. Hij stond gisteren net zelf de apk van zijn auto af te rekenen toen de storing begon en hij niet kon betalen. Volgens Lelieveldt hoort een enkele storing er nou eenmaal bij, en kan een systeem nooit 100 procent van de tijd in de lucht blijven. Nederland loopt volgens hem juist voorop in vergelijking met andere landen. “Onze betalingssystemen moeten 99,95 procent van het jaar in de lucht zijn. Daar hebben we een wet voor, dat is uniek, dat heeft geen enkel ander land in Europa.”

Terug naar cash

Soms kan ook de meest voor de hand liggende oplossing uitkomst bieden. Lelieveldt: “We moeten ook leren robuust te zijn. En als dat betekent dat we contant geld toch wat meer in de lucht moeten houden, in plaats van met razende snelheid eruit knikkeren, dan is dat denk ik logisch.” Daar sluit Van Bommel van Detailhandel Nederland zich bij aan. “Consumenten kunnen zorgen voor een beetje contant geld in de portemonnee, dat er toch nog een alternatief is voor het pinnen.”

Bron: NOS 12 juli 2018 &  NOS 13 juli 2018 

Lees ook: Whitepaper: 5 redenen om contant geld slim te gebruiken en niet te weren!

pinnen; contant; pinnen of contant; geld; contant geld; cash; pinstoring

RECENTE
BUSINESS CASE

Veilige werkomgeving – KFC Lelystad

KFC: “Het afhandelen van contant geld is altijd een storende factor in je operations proces op de werkvloer. Altijd op het verkeerde moment roept iemand ‘ik ben vrij, mij geld moet geteld worden’. En waar ik dan helemaal niet tegen kan, is dat de kassalade er daadwerkelijk uit wordt getild. Je ziet dan twee mensen naar een kantoortje verdwijnen, terwijl er mensen staan te wachten om te betalen.

Ik was op zoek naar een systeem die dat probleem weghaalde, zodat mijn managers 100% van hun tijd konden geven aan mijn personeelsleden op de werkvloer en mijn betalende gasten aan de kassa. De oplossing waar Cikam mee is gekomen is een systeem waarbij de kassières zelf 100% verantwoordelijk zijn voor hun geldstroom tijdens hun shift. Kassières nemen zelf hun kassa’s op, ze storten zelf af, ze wisselen zelf, dus er komen geen vreemde handen aan het geld. Dit systeem is dicht, er kan niemand bij, ik kan ook niet bij mijn eigen geld, dus alleen de waardetransporteur kan het slot openen. Dit is een stukje gemoedsrust voor mij als ondernemer, maar ook voor de mensen, die uiteindelijk het duurste zijn dat je hebt rondlopen. Dat je je mensen een veilige werkplek biedt is daarom belangrijk.

Eigenlijk is Cikam de enige partij waarmee ik gepraat heb. Ik voelde me daar direct thuis, omdat ze ook ervaring hebben met andere horeca bedrijven (McDonalds, KFC ed) en supermarkten. Ik dacht, dat is een bedrijf dat mij kan helpen en heel simpel ook!”

Johan Tijink – Franchise partner KFC Lelystad

Cikam Easy Cash TD; Easy Cash; KFC; Cikam; Geldverwerking; geldsysteem

Lees hier het interview met Cafetaria ’t Pakhuis.

 

RECENT
BLOG ARTIKEL

Nieuw 50 euro biljet vraagt software update

Op 4 april 2017 komt er een nieuw 50 euro biljet in omloop. Het 50-eurobiljet is, net als dat van de 20 euro, voorzien van een portretraampje met een hologram van de mythologische figuur Europa.

Nieuw 50 euro biljet

Daarnaast is het nieuwe biljet uitgerust met extra beveiligingen om valsmunterij te voorkomen. Zo zijn er voelbare inktlijnen toegevoegd en zie je een smaragdgroen oplichtend cijfer 50 als het biljet gekanteld wordt. Om het nieuwe biljet te kunnen herkennen moet de software van alle geldverwerkingssystemen en bankbiljettencontrolesystemen aangepast worden.

Cikam Euro Contact Bankbiljettencontrolesysteem

Alleen een Cikam Euro Contact met een mini USB aansluiting kan van nieuwe software worden voorzien. Daarentegen kunt u de nieuwe software update gemakkelijk zelf installeren. Ga naar www.cikameuroupdate.nl, registreer u en download de software. Met een paar simpele stappen is uw Cikam Euro Contact klaar voor de verwerking van het nieuwe € 50,- biljet.

Software update overige Cikam geldverwerkingssystemen

De software van alle overige geldverwerkingssystemen moet door een technicus van Cikam worden uitgevoerd. U kunt deze update het beste vóór de invoering van het nieuwe € 50,- biljet uitvoeren. Op deze manier voorkomt u dat uw systeem de nieuwe biljetten niet herkent of niet telt. Maak dus tijdig een afspraak met Cikam via 036-5397200 (optie 2) of stuur een mail naar tsd@cikam.nl.