Geen kasverschillen meer - Slagerij Verberne

Bij keurslagerij Verberne hoeven de medewerkers geen geld meer aan te raken. Met dank aan de Cikam Easy Cash TA, een volautomatisch kassasysteem waarmee klanten zelf contant kunnen afrekenen. ‘Het systeem is hygiënisch, veilig en klopt altijd. Kasverschillen zijn verleden tijd.’

Het winkelcentrum in de Eindhovense wijk Stratum heeft een metamorfose ondergaan. ‘We zitten nu in een van de betere buurten van Eindhoven’, vertelt Nand Verberne, die samen met zijn vader Nol keurslagerij Verberne runt. Vorig jaar onderging de zaak al een grootscheepse verbouwing. ‘We hebben drie panden bij elkaar getrokken en hebben nu ruim vierhonderd vierkante meter. Voorin de winkelruimte en erachter de keuken en de werkplaats waar vlees wordt uitgebeend, gesneden, gemarineerd, gepekeld en gerookt. Bij de verbouwing hebben we in de winkel meteen een systeem van Cikam laten inbouwen, waarmee klanten zelf contant kunnen afrekenen. Wij zijn klaar voor de toekomst. Over tien, vijftien jaar zit dit in 75% van de winkels. In België zijn dit soort systemen om contant af te rekenen al heel normaal.’

Goed gevoel

Bij een beursbezoek stuitte Verberne voor het eerst op een volautomatisch kassasysteem. ‘Ik zei gelijk tegen mijn vader: zou dit wat voor ons zijn? Het is best een investering, maar je koopt zo’n systeem voor twintig jaar. Bovendien valt zo’n investering op een hele verbouwing wel weer mee. En als we niet voor dit systeem hadden gekozen, hadden we ingebouwde kassa’s moeten kopen die zijn aangesloten op de weegschaal. Dat geld besparen we dan weer.’

In zijn zoektocht naar een leverancier voor een geschikt kassasysteem kwam Verberne in contact met Cikam. ‘Ze zijn hier langs geweest en ik had gelijk een goed gevoel.’ In overleg met Cikam heeft de slagerij gekozen voor de Cikam Easy Cash TA, een systeem dat volgens Verberne snel en eenvoudig werkt. ‘De klant krijgt na zijn bestelling een bon met een barcode, die hij onder de barcodelezer houdt. Vervolgens verschijnt het bedrag, waarna de klant contant geld invoert en automatisch zijn wisselgeld ontvangt. Sommige klanten moesten er erg aan wennen, andere klanten waren direct enthousiast. Dan hoor je reacties als: wat een fantastisch apparaat, en dat bij de slager!’

Vooraf had Verberne nog de nodige bedenkingen, vooral wat betreft de snelheid. ‘We hadden gedacht dat het teruggeven van wisselgeld wat langer zou duren, maar wij hebben een snel systeem dat alle soorten briefjes tegelijk kan uitgeven, dus niet één voor één. Ik ben er heel tevreden over. En als er iets is, lost Cikam het snel en netjes op.’

kasverschillen; Cikam; Slagerij Verberne; kassasysteem; geld

Geen kasverschillen meer

Volgens Nand Verberne biedt het systeem een aantal belangrijke voordelen. ‘Voorheen hadden we regelmatig kasverschillen. Sinds het systeem van Cikam hier staat niet meer. Sterker nog: ik tel het geld niet eens meer; het kan niet misgaan. De pinbetalingen en contante betalingen komen automatisch in het systeem; dat klopt altijd.’ Dat Verberne de kassa niet hoeft te tellen, scheelt hem een paar uur per week en hij heeft geen kasverschillen meer. ‘In die tijd kan ik wat anders doen.’

Een ander groot voordeel: de hygiëne. Verberne: ‘We hadden soms klanten in de winkel die aangaven dat ze het vies vonden als we met onze handen aan het geld zaten. Maar als je elke week meer dan tweeduizend klanten in de winkel hebt, is het niet te doen om na elke contante betaling je handen te wassen. Nu komen onze medewerkers niet meer aan het geld. Ideaal. Daarnaast geeft het systeem een veilig gevoel, doordat het contante geld zit opgeborgen in een cassette die je niet zomaar kunt openmaken. Een overvaller zal daardoor bij voorbaat al denken: laat maar zitten.’ Het gesloten kassasysteem, dat aan te sluiten is op iedere kassasoftware, controleert tevens de echtheid van biljetten en munten en kan worden geserviced door een waardetransporteur.

Extra verkoop

Inmiddels heeft Verberne al veel collega-slagers in de winkel gehad voor een praktijkdemonstratie van de Cikam Easy Cash TA. ‘Ook zij zijn bezig om te kijken hoe ze hun contante geldstromen zo goed mogelijk kunnen organiseren’, aldus Verberne. ‘De meesten waren heel enthousiast, maar je moet wel een meter de ruimte hebben in je zaak om dit systeem te plaatsen. Bij ons staat het helemaal aan het eind van de winkel, bij de uitgang. De klant moet langs de hele toonbank, wat nog een bijkomend voordeel oplevert. Kwam een klant voorheen voor drie biefstukjes? Dan ging hij bij de biefstuk staan, rekende af en was weer weg. Nu loopt de klant de hele route door de winkel. Langs zes meter vlees in de toonbank en langs het zelfbedieningsmeubel met allerlei lekkere dingen, zoals kant-en-klare maaltijden en rauwkostsalades. De klant kan alles zien. Dat levert ons extra verkoop op, zeker weten.’

Voor drukke dagen heeft de slagerij een extra mobiel pinapparaat aangeschaft. ‘Daardoor wordt het minder druk op het afrekenpunt. We doen er alles aan om te zorgen dat de klant zo kort mogelijk hoeft te wachten’, besluit Nand Verberne. ‘Soms heeft de klant in de tijd dat onze dame het tasje met de bestellingen inpakt al zijn bonnetje meegenomen naar het Cikam-systeem, gescand en afgerekend. Dat is erg prettig werken. Voor ons, maar ook voor de klant.’

 

Elisabeth Beuningh

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.