Flexibele documentverwerking
documentverwerking
Wij hebben uiteenlopende oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan het couverteren van enveloppen, het vergaren van tijdschriften en brochures, het sealen van mailings en het sluiten door middel van sluitzegels.

Alles in één

Van ontwikkeling tot installatie en van hardware tot software en supplies. Als totaalleverancier zorgt Cikam voor u op alle fronten.

Innovatief maatwerk

Met de software van onze eigen IT-afdeling in combinatie met hardware, kunnen we een oplossing bieden voor elk productieproces.

U kunt door, altijd!

Wij garanderen de continuïteit van uw productieproces, dankzij onze eigen 24 uur beschikbare technische dienst met landelijke dekking.

Meerwaarde

Naast logistieke verbeteringen realiseren we ook een kosten- en tijdbesparing. Zo voegen wij waarde toe aan uw productieproces.

Persoonlijk

Met 73 jaar vakkennis gaan we samen met u elke uitdaging aan, op een persoonlijke en flexibele manier.

Bij Cikam houden we ons bezig met het efficiënter inrichten van het proces van post- en documentverwerking. Om post in vele varianten efficiënt verzendklaar te maken en om tijdschriften in folie te verpakken, heeft Cikam een groot assortiment aan systemen. Daarnaast richten wij ons op oplossingen met sluitzegels (tabberen) en inkjetsystemen.

Folie verpakken

Voor het verpakken van magazines, kranten, catalogi en direct mail in folie beschikt Cikam over het meest complete portfolio systemen in Nederland. Zo bieden wij geavanceerde systemen aan voor het flexibel inpakken van documenten en magazines met op hoge snelheid tot maar liefst 30.000 verpakkingen per uur of op lagere snelheid, maar zeer flexibel en gemakkelijk om te stellen naar de volgende job. Een greep uit ons assortiment: Cikam CMC 2000, Cikam CMC 2500, Cikam CMC 2800, Cikam CMC 3200, Cikam CMC ONE, Cikam Pratica EVO, Cikam MailWrap.

Couverteren

De couverteersystemen van Cikam verrichten alle handelingen volautomatisch en op hoge snelheid tot maar liefst 30.000 enveloppen per uur. Bijna alle systemen zijn ingericht op het werken met één operator en kunnen snel worden omgesteld, waardoor een grote diversiteit aan producten verwerkt kunnen worden. Een greep uit ons assortiment: Cikam CMC 250, Cikam CMC 400, Cikam CMC 400L, Cikam CMC 150, Cikam CMC 150 RM, Cikam CMC 9000, Cikam CMC JWR, Cikam Mailmaster 465, Cikam Mailmaster 565, Cikam Mailmaster Compact, Cikam Mailmaster Eclips.

Tabberen

Het aanbrengen van sluitzegels, het zogenaamde tabberen, is een snelle en voordelige manier om tijdschriften en gevouwen kaarten te sluiten. Dit levert direct een tijdsbesparing op en een besparing op de portokosten.

Inkjet

Cikam levert diverse inkjetsystemen; van een eenvoudig cartridge systeem tot een supersnel full colour UV-inkjet systeem. Een greep uit het assortiment: Cikam PM 200 CMYK Kleurenprinter en Cikam Taurus UV Inkjetsysteem.

Lex Vogelenzang
Informeert je graag over de mogelijkheden in documentverwerking
documentverwerking_Cikam_Lex_Vogelenzang
Typische
uitdaging van een klant
  • Uitdaging
    Automatisch in karton verpakken
  • Doelstelling
    Zo’n systeem bestond nog niet
  • Cikam oplossing
    Cikam CMC CartonWrap 1000
In de praktijk
‘De besparingen – zowel in geld als voor het milieu – zijn relevant, maar het grootste voordeel is de snelheid die het systeem ons biedt; 1000 producten per uur. Dat is de norm om te kunnen voldoen aan de cut-off tijden.’
Jack Heijkans – Ingram Micro Inc., Directeur
Wij zijn
Cikam
  • 3.2
    Miljoen enveloppen per jaar
  • 20
    Nieuwe installaties per jaar
  • 100
    Cikam
RECENTE
BUSINESS CASE

Cikam Sealmachine: Dé oplossing om te vergaren en sealen – Drukkerij Verloop

Hoe kun je magazines en ander drukwerk voordelig verspreiden? Drukkerij Verloop uit Alblasserdam bedacht hier een efficiënte oplossing voor. Het CMC Pratica Evo Sealmachine van Cikam een hoofdrol in speelt.

Drukkerij Verloop is een familiebedrijf sinds 1921. ‘Mijn opa is het bedrijf begonnen in een klein schuurtje, waar hij vooral visitekaartjes en briefpapier drukte’, vertelt directeur Arjan Verloop. Mede door de digitalisering is die business minder geworden. De laatste jaren zijn we ons gaan specialiseren in de tijdschriftensector.

Maar hoe krijg je de magazines op een voordelige manier bij de lezers?

Hiervoor is Drukkerij Verloop in 2013 een samenwerking aangegaan met Erdee Media Groep (EMG), uitgever van het Reformatorisch Dagblad. ‘EMG heeft een groot logistiek netwerk met 1400 bezorgers door heel Nederland, met name in de bible belt. Omdat het aantal abonnees terugloopt, wilde EMG kijken hoe ze hun netwerk van bezorgers ook in de toekomst rendabel kunnen houden. Arjan Verloop zegt hierover het volgende: ‘Aangezien wij tijdschriften en kerkbladen maken voor dezelfde doelgroep, zijn we gaan uitzoeken: wat kunnen we samenvoegen qua postcode en bezorggebieden? Met behulp van de sealmachine van Cikam sealen wij tijdschriften in pakketjes, die in dezelfde tas meegaan met de bezorgers van het RD.’

Sealen en selectief samenstellen van producten

In 2013 heeft Drukkerij Verloop hiervoor de Cikam CMC Pratica aangeschaft. ‘We werkten vanaf 2008 al met een systeem van Cikam, puur voor het sealen. Met de nieuwe sealmachine kunnen we – naast sealen – ook adressenbestanden koppelen’, aldus Verloop. De acht stations kunnen worden gevuld met verschillende producten, waarna de software de betreffende tijdschriften verzamelt per adres. Het kan zijn dat de ene abonnee twee producten ontvangt en een ander vijf. Een magazine oppakken en sealen, dat kunnen veel systemen. Maar dit is een vrij unieke oplossing; dat je selectief en flexibel een pakket kunt samenstellen en sealen, met producten van verschillende formaten en diktes. Ook wordt er voor de bezorger een bundelbrief geprint, met alle adressen op de route.

Zero tolerance

Marco Tanis werkt als operator dagelijks met het Cikam-systeem. ‘Het is gebruiksvriendelijk en relatief snel in te stellen. En als het eenmaal draait, kan ik bij wijze van spreken weg; ik heb alle vertrouwen in de software en het systeem.’ Volgens directeur Verloop heeft de Cikam CMC Pratica ‘zero tolerance wat betreft fouten’, dankzij verschillende controlemechanismen. Tanis: ‘Jaarlijks draaien we een overzicht uit van het aantal seals en hoeveel producten er zijn geseald. Enorme aantallen, waarbij fouten nagenoeg niet voorkomen. En als ze voorkomen, dan is dit in de meeste gevallen als gevolg van een menselijke vergissing.’

Software PC-ADD

Met de software (PC-ADD) kan Tanis het systeem selectief aansturen vanuit de database, waarin het adressenbestand van het Reformatorisch Dagblad is gekoppeld aan de abonnees van de diverse tijdschriften. ‘In het systeem kan ik eenvoudig allerlei zaken instellen en aanpassen; van de dikte van het papier tot de snelheid van de lopende band. We kunnen ook gepersonaliseerde acceptgiro’s toevoegen, bijvoorbeeld voor goede doelen en stichtingen. Verder is er op twee stations een page-opener, zodat automatisch de eerste pagina van het tijdschrift kan worden opgetild om bijvoorbeeld een antwoordkaart in te steken.’

Drukkerij Verloop heeft een onderhoudscontract met Cikam afgesloten. ‘Als ik ’s ochtends bel, staat er aan het eind van de morgen een monteur op de stoep’, meldt Tanis. ‘Maar in de meeste gevallen kunnen de technische mensen van Cikam het telefonisch al oplossen.’

Terugverdienen

De sealmachine heeft volgens Arjan Verloop verschillende voordelen. ‘De klant is wat betreft portokosten minimaal 10 procent voordeliger uit, door het koppelen van de adressenbestanden en het gecombineerd bezorgen. Wij op onze beurt genereren meer omzet, aangezien we voor het selectief draaien en sealen meer kunnen rekenen. We zijn de samenwerking met EMG voor vijf jaar aangegaan en de verwachting is dat we het systeem in die periode terugverdienen. Sinds we dit systeem hebben halen we ook nieuwe business binnen. Klanten gaan met ons in zee omdat we het hele traject binnenshuis kunnen verzorgen: van communicatieadvies en vormgeving tot drukken, sealen en verzenden. Mede dankzij het systeem van Cikam kunnen wij onze klanten extra toegevoegde waarde bieden.’

Toekomst Perspectief Sealmachine

Voor de toekomst ziet Verloop meer mogelijkheden. ‘We kunnen het systeem nog beter uitnutten binnen de samenwerking met EMG. Daarnaast kunnen we met andere klanten meer marketingactiviteiten uitrollen. Als je één hoofdproduct hebt, kun je daar met behulp van een goede database selectief magazines of folders aan toevoegen. Dat iemand die van hockey houdt er een flyer over hockey bij krijgt, en de buurman een flyer over paardrijden. Met diverse klanten hebben we hier al over gesproken.’

Dat had Jan Verloop niet kunnen bevroeden, toen hij in 1921 in een schuur van drie bij vijf zijn drukkerij begon. ‘Ja’, beaamt Arjan Verloop, ‘mijn opa had dit zeker mooi gevonden, net als mijn vader.’

RECENT
BLOG ARTIKEL

Ja/ja-sticker of toch liever geen folders meer voor de Amsterdammers?

Gisteren schreef de NOS over de verandering in de folderbranche in de regio Amsterdam. De folderbranche doet er alles aan om na 1 januari 2018 toch nog folders te mogen verspreiden in de hoofdstad. De Amsterdammers moeten een ja/ja-sticker op hun deur plakken, anders ontvangen zij vanaf maandag geen folders meer.

ja/ja-sticker, anders…

De folderbranche heeft zelf de stickers verspreid in Amsterdam door deze in de eigen folderpakketten te stoppen. De mensen die geen ja/ja-sticker hebben ontvangen konden ze ophalen in een van de 300 winkels. Ook boden de folderbezorgers de stickers aan met de nieuwjaarswens of konden de ja/ja-stickers worden afgehaald bij de stadsloketten van de gemeente

De reden dat de gemeente Amsterdam tot deze verandering is overgaan komt door een nieuwe duurzaamheidsmaatregel. Met dit nieuwe systeem hoop de gemeente jaarlijks flink wat papier te besparen. Zo’n 3 á 4 miljoen kilo om precies te zijn. Op dit moment is het zo dat het gemiddelde huishouden jaarlijks ruim 34 kilo aan folders thuisbezorgd krijgt. Uit een onderzoek van de gemeente Amsterdam blijkt ook dat vrijwel 50% van deze huishoudens de folders direct bij het oud-papier zet.

Wat vindt de branche organisatie?

Zoals te verwachten hoopt de brancheorganisatie MailDB, dat iedereen die nu folders ontvangt ook een ja-sticker heeft geplakt. Eelco Lulofs van MailDB denkt dat de mensen die nu nog geen ja-sticker hebben geplakt, alsnog gaan plakken als ze vanaf 1 januari hun folders gaan missen.

Eerder dit jaar probeerde MailDB de maatregel al tegen te houden maar ze kregen van de rechter geen gelijk. De brancheorganisatie is op dit moment nog bezig met de zaak. Er loopt een hoger beroep. Volgens de de brancheorganisatie blijft de folder onverminderd populair. Zo zou bij 43% van de bevolking het boodschappenlijstje worden bepaald a.d.h.v. het boodschappenlijstje.

Uiteindelijk veranderd er voor de Amsterdammer niet zoveel. De mensen behouden hun huis-aan-huisbladen en reclamedrukwerk waar naam en adres op staat, alleen geen folders meer.