Ideaal kassasysteem voor cafetaria's
- Cafetaria 't Pakhuis
geldverwerking

Sinds 2016 kunnen klanten bij Cafetaria ’t Pakhuis in De Klomp zelf contant afrekenen bij de Cikam Easy Cash Mini. ‘Het verbaast me dat niet alle cafetaria’s met dit kassasysteem werken’, stelt eigenaar Syl Lammers, ‘dit is een ideaal kassasysteem voor cafetaria’s’.

‘Eén op de tien medewerkers steelt.’ Syl Lammers van ’t Pakhuis in De Klomp (gemeente Ede) kent de landelijke statistieken. En hij kent ook de dagelijkse praktijk. In 2016 werd een van zijn medewerkers nog betrapt, toen die een greep in de kassa deed. ‘Een heterdaadje’, aldus Lammers. ‘Interne veiligheid is essentieel. Daarom hebben we na dit incident de Cikam Easy Cash Mini aangeschaft.’

Bij dit geautomatiseerde kassasysteem voor cafetaria’s komen de 25 medewerkers van ’t Pakhuis niet langer in aanraking met contant geld. Klanten die cash betalen voeren de biljetten en/of munten zelf in het systeem, waarna ze automatisch wisselgeld terugkrijgen. In dit gesloten systeem heeft het personeel op geen enkel moment toegang tot de geldvoorraad.

Kassasysteem voor cafetaria’s gaat diefstal tegen

‘In Italië staat in een gemiddeld café een ober in smetteloos zwart-wit, maar in Nederland wordt ons vak wordt niet altijd serieus genomen. En dan zitten wij als cafetaria nog eens aan de onderkant van de markt’, aldus Lammers . ‘Ons personeel bestaat voor een groot deel uit drop-outs. Jongeren met schulden of andere problemen. Als je een grote schuld hebt of geen geld voor sigaretten, dan is het verleidelijk om vijf euro uit de kassa te pakken. En de volgende keer wat meer.’
Dankzij de Cikam Easy Cash Mini is die verleiding – en mogelijkheid – er niet meer. Dit kassasysteem voor cafetaria’s gaat dus diefstal tegen. Dat betekent dat Lammers medewerkers ‘met een krasje’ kan blijven aannemen. ‘Want dat is mijn passie; zorgen dat deze jongeren op een goede plek terechtkomen. Wij zijn een leerbedrijf en al ons personeel volgt opleidingen.’

Meer veiligheid, meer hygiëne

Kasverschillen? Die zijn er amper meer dankzij het Cikam-systeem. En naast de interne veiligheid is ook de externe veiligheid vergroot. Lammers: ‘Eens in de twee weken is er een roofoverval bij een cafetaria in Nederland. Zelf heb ik in al die jaren 23 inbraken gehad. Sinds het Cikam-systeem hier staat, heb ik een gerust hart. Ik hoef ’s avonds ook niet langs te komen om de kassa af te romen.’ Het geld zit veilig opgeborgen in het systeem, dat stevig is ingebouwd in de balie.
Een ander voordeel volgens Lammers: een vergroting van de hygiëne. ‘Onze medewerkers raken geen geld meer aan. Dat vinden onze gasten heel prettig.’

In de top 10

In 1993 nam Syl Lammers ’t Pakhuis over. Inmiddels is zijn zaak uitgegroeid tot restaurant, cafetaria en cateringbedrijf ineen. ‘Tijdens de crisis hebben we een grote klap gehad. Daarna besloot ik: ik wil terug naar de top. Dan moet je grote stappen zetten wat betreft veiligheid, kwaliteit, effectiviteit en snelheid.’ Op alle fronten heeft Lammers geïnvesteerd – en met succes. In 2015 en 2017 behoorde ’t Pakhuis tot de top 10 van beste cafetaria’s van Nederland.

Een belangrijke stap was de investering in de kassasoftware van Next to Food (zie kader). ‘Next to Food is leverancier van de meeste cafetaria’s in Nederland. Ze weten dus precies wat je nodig hebt in onze sector’, aldus Lammers. ‘En het mooie is dat hun kassasoftware is gekoppeld aan de Cikam Easy Cash Mini. Het verbaast me trouwens dat niet alle cafetaria’s met dit kassasysteem werken. Natuurlijk, het is een investering van een paar duizend euro. Maar als je dat bedrag deelt door vijf jaar, dan valt het wel mee. Helemaal als je bedenkt dat je met dit Cikam-systeem risico’s kunt minimaliseren. Ik weet nu: met de veiligheid zit het goed.’

Innovatief partnership met Next to Food

’t Pakhuis werkt met de e-pos kassasoftware van Next to Food, dé automatiseringspartner voor de horecabranche. ‘In de Nederlandse horeca staan zo’n 1.200 kassasystemen van ons, waarvan 500 bij cafetaria’s’, vertelt Next to Food-eigenaar Leon Besselink. ‘We merken dat veel ondernemers moeite hebben met de geldafhandeling. Hoe verwerk je de geldstromen op een veilige en hygiënische manier? Daarom hebben we samen met Cikam gezocht naar een innovatieve oplossing, die aansluit bij de behoeften van horeca-ondernemers. Hiervoor hebben we in 2016 een koppeling gebouwd tussen de Cikam Easy Cash Mini en onze kassasoftware.’

De hardware van Cikam zorgt voor een efficiënte verwerking van contant geld, de software van Next to Food biedt de horeca inzicht en overzicht in de geldstromen en nuttige managementinformatie. Besselink: ‘Samen met Cikam helpen we bedrijven om hun geldafhandeling onder controle te krijgen.’

Cafetaria't Pakhuis; kassasysteem voor cafetaria's; kassasysteem; Cikam; diefstal; geld

RECENTE
BUSINESS CASE

Veilige werkomgeving – KFC Lelystad

KFC: “Het afhandelen van contant geld is altijd een storende factor in je operations proces op de werkvloer. Altijd op het verkeerde moment roept iemand ‘ik ben vrij, mij geld moet geteld worden’. En waar ik dan helemaal niet tegen kan, is dat de kassalade er daadwerkelijk uit wordt getild. Je ziet dan twee mensen naar een kantoortje verdwijnen, terwijl er mensen staan te wachten om te betalen.

Ik was op zoek naar een systeem die dat probleem weghaalde, zodat mijn managers 100% van hun tijd konden geven aan mijn personeelsleden op de werkvloer en mijn betalende gasten aan de kassa. De oplossing waar Cikam mee is gekomen is een systeem waarbij de kassières zelf 100% verantwoordelijk zijn voor hun geldstroom tijdens hun shift. Kassières nemen zelf hun kassa’s op, ze storten zelf af, ze wisselen zelf, dus er komen geen vreemde handen aan het geld. Dit systeem is dicht, er kan niemand bij, ik kan ook niet bij mijn eigen geld, dus alleen de waardetransporteur kan het slot openen. Dit is een stukje gemoedsrust voor mij als ondernemer, maar ook voor de mensen, die uiteindelijk het duurste zijn dat je hebt rondlopen. Dat je je mensen een veilige werkplek biedt is daarom belangrijk.

Eigenlijk is Cikam de enige partij waarmee ik gepraat heb. Ik voelde me daar direct thuis, omdat ze ook ervaring hebben met andere horeca bedrijven (McDonalds, KFC ed) en supermarkten. Ik dacht, dat is een bedrijf dat mij kan helpen en heel simpel ook!”

Johan Tijink – Franchise partner KFC Lelystad

Cikam Easy Cash TD; Easy Cash; KFC; Cikam; Geldverwerking; geldsysteem

Lees hier het interview met Cafetaria ’t Pakhuis.

 

RECENT
BLOG ARTIKEL

Nieuw 50 euro biljet vraagt software update

Op 4 april 2017 komt er een nieuw 50 euro biljet in omloop. Het 50-eurobiljet is, net als dat van de 20 euro, voorzien van een portretraampje met een hologram van de mythologische figuur Europa.

Nieuw 50 euro biljet

Daarnaast is het nieuwe biljet uitgerust met extra beveiligingen om valsmunterij te voorkomen. Zo zijn er voelbare inktlijnen toegevoegd en zie je een smaragdgroen oplichtend cijfer 50 als het biljet gekanteld wordt. Om het nieuwe biljet te kunnen herkennen moet de software van alle geldverwerkingssystemen en bankbiljettencontrolesystemen aangepast worden.

Cikam Euro Contact Bankbiljettencontrolesysteem

Alleen een Cikam Euro Contact met een mini USB aansluiting kan van nieuwe software worden voorzien. Daarentegen kunt u de nieuwe software update gemakkelijk zelf installeren. Ga naar www.cikameuroupdate.nl, registreer u en download de software. Met een paar simpele stappen is uw Cikam Euro Contact klaar voor de verwerking van het nieuwe € 50,- biljet.

Software update overige Cikam geldverwerkingssystemen

De software van alle overige geldverwerkingssystemen moet door een technicus van Cikam worden uitgevoerd. U kunt deze update het beste vóór de invoering van het nieuwe € 50,- biljet uitvoeren. Op deze manier voorkomt u dat uw systeem de nieuwe biljetten niet herkent of niet telt. Maak dus tijdig een afspraak met Cikam via 036-5397200 (optie 2) of stuur een mail naar tsd@cikam.nl.