Betaalsysteem Cikam helpt franchiseformule Kwalitaria

Cikam, marktleider in gesloten betaalsystemen in Nederland, heeft veel franchisenemers in de foodsector als klant. In deze sector zien ze de meerwaarde in van de hygiënische en veilige oplossingen van het familiebedrijf. Kwalitaria franchisenemer Peter de Rijt kan erover meepraten.

Bij veel franchisenemers staat een betaalsysteem van Cikam in de winkel, waarbij de klanten zelf kunnen afrekenen. Zoals bij Kwalitaria Lekkerrr in Amersfoort. Hier zwaait de ervaren horeca-ondernemer Peter de Rijt de scepter. Sinds zijn veertiende jaar zit hij in het vak en op zijn twintigste opende hij zijn eerste eigen cafetaria in Utrecht. Er waren tijden dat hij zes zaken onder zijn hoede had. Nu nog eentje, maar wel met cafetaria, restaurant en ijssalon ineen. Hij runt de tent met vijftien mensen, waaronder zijn zoon, dochter en schoonzoon.

Systeem Kwalitaria controleert op echtheid geld

Zeen jaar geleden ging hij op soft franchisepad met Kwalitaria. Hij heeft de vrijheid ook eigen producten in zijn assortiment te hebben. Dat zijn allemaal verse producten. “Alles is vers bij ons”, benadrukt De Rijt. “We doen heel veel eigen dingetjes op de barbecue. Zoals buikspek en onze eigen hamburgers waarmee we al veel prijzen hebben gewonnen. Ook het ijs maken we zelf.”

Om de medewerkers die verse producten zo hygiënisch mogelijk te laten hanteren, besloot hij vier jaar geleden met Cikam in zee te gaan. “De mensen rekenen af bij het betaalsysteem en de medewerker pakt alleen de producten. Het is niet alleen hygiënischer, maar ook sneller.” Een ander voordeel vindt hij de controle op de echtheid van geld. “Hij geeft verdacht geld meteen terug en dat gebeurt best vaak.” Hij was met het betaalsysteem van de pioniers in de horeca. In een tijd dat het pinnen een grote vlucht aan het nemen was, wilde hij de klanten toch de mogelijkheid geven cash te blijven betalen. “En het personeel kan er niet bij, dus de kas klopt altijd.”

Inbraak

Dit najaar moest hij noodgedwongen een beroep doe op de service van Cikam. Inbrekers hadden het op het systeem gemunt. “Binnen tien seconden waren ze door de glazen pui. Ze dachten de machine even mee te nemen, maar dat lukte niet. Want hij zit verankerd. Het is allemaal heel goed beveiligd.” De monteurs van Cikam waren snel ter plekke en inmiddels heeft hij een nieuw systeem. “Het risico op inbraken en overvallen doet veel odnernemers kiezen voor het gesloten betaalsysteem”,  merkt Joost Laros, adviseur van Cikma, op. “We zijn druk bezig afspraken op formuleniveau in de foodsector te maken. Sommige formules willen ondernemers verplichten om met een gesloten kassasysteem te werken, omdat in sommige gebieden in Nederland de kans op een overval heel groot is. Bovendien breng je als ondernemer ook het personeel niet meer in de verleiding.”

Kwalitaria Lekkerrr; Kwalitaria; Cikam; betaalsysteem; kassasysteem; contant geld;

Dienstverlening Cikam

Cikam levert niet alleen de oplossingen, benadrukt Laros. “We ontzorgen onze klanten compleet op het gebied van cash betalingen. We hebben een eigen IT-afdeling en hebben technici in dienst die ook in de avonden en weekenden beschikbaar zijn voor technische storingen. Daarnaast kunnen wij het betaalsysteem aan alle kassasystemen koppelen, bijvoorbeeld met Next to Food waar Kwalitaria Lekkerrr mee gekoppeld is. Ook krijgen de klanten na plaatsing een uitgebreide uitleg hoe ermee te werken en na drie weken is er een evaluatiemoment. En met een onderhoudscontract, zoals Lekkerrr heeft, zijn onze technici altijd beschikbaar.”

Cikam is nu druk met het ontwikkelen van een betaalsysteem door middel van codes. Dat wordt in 2019 gelanceerd. “Maar dat zal geen betaalsysteem vervangen”, weet Joost Laros. “Cash neemt wel af maar nog steeds betaalt 45 procent van de mensen cash. Het is voor veel mensen een veilige, inzichtelijke en tastbare manier van betalen.” Hij vergelijkt de situatie van contant geld met die van het boek. “Een paar jaar geleden zou de e-reader de toekomst zijn, maar nu blijkt dat het fysieke boek toch ook populair blijft.”

Bij grote klanten als McDonald’s en Van der Valk Hotels wordt gebruik gemaakt van afstortsystemen die uit het zicht van klanten staan, in de backoffice. Hier kunnen de medewerkers niet alleen aan het einde van de dag hun omzet storten, maar ook geld wisselen, steeds na het intoetsen van een persoonlijke code. “De manager heeft daardoor meer tijd om zijn medewerkers aan te sturen”, aldus Laros.

Bron: Succes editie van Franchise+ magazine 2018

Elisabeth Beuningh

Denkt graag mee op het gebied van geldverwerking.