Verzendverpakkingen bron van ergernis
verpakken

De resultaten van een kwalitatief onderzoek naar verzendverpakkingen van het Nederlands Verpakkingscentrum onder consumenten liegen er niet om. 20 Procent van de bestellingen liet beschadigingen zien aan de transportverpakking. Slechts 30 procent was makkelijk te openen. In 10 procent van de gevallen was het product beschadigd en in slechts 40 procent van de gevallen was het product makkelijk te retourneren.

Hoe staat het met de verzendverpakkingen?

Het Nederlands Verpakkingscentrum wilde wel eens weten hoe het staat met het niveau van verzendverpakkingen in de e-commercesector. “E-commerce en daarmee ‘web retail packaging’ zijn vooral de laatste vijf jaar stevig aan het groeien geslagen, met de komst van de smartphone en snelle internetverbindingen”, aldus de uitleg van directeur Michaël Nieuwesteeg. “E-commerce zorgt voor een fundamentele paradigma-verandering als het gaat om transportverpakkingen. Omdat nu de consument in plaats van een bedrijf de ontvanger is, zal ook het verpakkingsontwerp consumentgericht moeten zijn. Inclusief een manier om van het verpakkingsafval af te komen en de mogelijkheid de goederen retour te sturen.” Het NVC nam daarom heel concreet de proef op de som. Het ‘huurde’ daarvoor vier studenten industrieel design in.

Breekbaar en lekgevoelig

De vier mysterieshoppers plaatsten een samengestelde order bij respectievelijk Amazon, Bol.com en AliExpress. Zij bestelden daar een pakketje met een memorystick, een pluche hondje, een wijnglas, een bloemenvaas en een handzeep in een flacon met pompje. Een bewust gekozen combinatie in verband met breekbaarheid of lekgevoeligheid. In de proef beoordeelden de deelnemende studenten 22 eigenschappen van de order, variërend van snelheid van levering, de aantrekkelijkheid van de verpakking tot of deze al dan niet beschadigd was en natuurlijk of het product zelf heelhuids aankwam. Daarnaast werd ook genoteerd hoe makkelijk producten geretourneerd konden worden. En hoe de verhouding was tussen de omvang van het verpakte product tot die van de verpakking. Tot slot werd beoordeeld of het verpakkingsmateriaal al dan niet makkelijk kon worden afgevoerd. Dit onderzoek heeft,  inclusief de voorbereidingen, een jaar in beslag genomen.

Facts & Figures

  • 20 procent van de verzendverpakkingen was beschadigd
  • 10 procent van de producten was beschadigd
  • 70 procent was slecht te openen
  • 60 procent was moeilijk te retourneren
  • 50 procent was lucht verpakt

Verbeteringen verzendverpakkingen zichtbaar

“We wilden met dit onderzoek inzicht geven in de prestaties van de diverse online retailers”, licht Nieuwesteeg toe. “Niet zozeer kwantitatief, maar vooral ook kwalitatief. Waar zijn verbeteringen mogelijk? Waar moet geïnnoveerd worden om consumenten online retailer beter af te laten zijn? In de conventionele retail zijn de afgelopen decennia de verpakkingen geoptimaliseerd om winkels efficiënt te bevoorraden en de consument zo weinig mogelijk te laten misgrijpen terwijl hij of zij een zo groot mogelijke keuze heeft. De nieuwe retail vereist een herijking van de uitgangspunten voor het verpakken.” Nieuwesteeg ziet ondanks de resultaten van het onderzoek al duidelijk verbetering in de e-commercesector. “De sector is zich duidelijk bewust aan het worden van de gevaren die er dreigen in de maatschappij als er niet beter over de verzendverpakkingen wordt nagedacht.”

50 procent lucht

Er waren geen grote verschillen tussen de aanbieders in kwestie. Hij concludeert dat in veel gevallen de verpakking veel te groot was voor de inhoud en er derhalve veel vulmiddel werd gebruik en veel lucht getransporteerd. “De statistiek werd wel bewaarheid: ongeveer 50 procent lucht.” Het NVC laat het niet bij het onderzoek, maar gaat er ook concreet mee aan de slag door hun lid-bedrijven te helpen beter te verpakken.

Oplossingen

Cikam biedt meerdere oplossingen om het verpakken én het retourneren te verbeteren. Op maat verpakken kan bijvoorbeeld met de Cikam CMC CartonWrap, waardoor er geen opvulmateriaal meer nodig is. Om het retourneren te vergemakkelijken hebben we speciale retourvellen, zodat de factuur of pakbon meteen is voorzien van een retourlabel.

Bron: Warehouse Totaal februari 2018

Lees ook: Cikam CartonWrap wint Technology Award

RECENTE
BUSINESS CASE

Snel en op maat verpakken met Cartonwrap voor E-commerce – Docdata

Super snel op maat verpakken, dat is de toekomst voor de e-commerce; echter daar willen we met z’n allen naar toe. Enerzijds om kosten te besparen, anderzijds omwille van het milieu. Welke ontwikkelingen spelen hierop in en met welke resultaten?

E-fulfilment bedrijf Docdata (onderdeel van Ingram Micro Inc.) is een toonaangevend internationaal e-commercebedrijf dat slimme oplossingen biedt voor vraagstukken uit de e-commerce keten. Eén van de vraagstukken bleek het automatisch en op maat verpakken van online bestellingen. De oplossing hebben zij gevonden in de Cikam CartonWrap, een verpakkingsysteem dat volledig geautomatiseerd producten op maat kan verpakken.

Cikam CartonWrap

De eerste Cikam CartonWrap staat sinds september bij Docdata. Jack Heijkans, General Manager Docdata, vertelt: “Wij gaan graag vooruitstrevend te werk en zoeken altijd naar oplossingen om de beloftes aan onze opdrachtgevers, waar te kunnen maken. Al tijdig zagen wij dat de verkooppieken hoger werden en van kortere duur. Met een cut-off tijd tot laat in de avond, wachten de mensen vaak tot het laatste moment met bestellen, omdat ze weten dat het toch de volgende morgen geleverd wordt. De Cikam CartonWrap is een van de oplossingen die bijdraagt aan het waarmaken van die belofte.”

Het systeem maakt een stevige doos passend om het product heen, zonder lucht, zodat er minder karton verbruikt wordt en er geen opvulmateriaal nodig is. “Hierdoor kunnen er meer pakketjes in de vrachtwagen. Dit komt het milieu ten goede. De wijze waarop het systeem werk, tezamen met een unieke combinatie van hardware en software, maakt het efficiënt en kostenbesparend,” aldus Andrew Citroen, directeur Cikam.

De Cikam CartonWrap kan circa 1.000 producten per uur verpakken. Dit maakt het dé oplossing voor het verwerken van online bestellingen.

RECENT
BLOG ARTIKEL

Op maat verpakken Cikam CMC CartonPack

De mogelijkheden van volautomatisch op maat verpakken worden steeds groter. In navolging van de Cikam CMC CartonWrap 1000 presenteert de leverancier van verpakkingsoplossingen nu de Cikam CMC CartonPack. Wereldwijd worden deze verpakkingssystemen bekroond op het gebied van supply chain innovatie. Volgens Wendi Bosma van Cikam markeren deze systemen het begin van een nieuw tijdperk van duurzaam verpakken op de juiste maat van het product.

Automatiseren een must

“Het onnodig versturen van lucht is daarmee teneinde én het verpakken gaat zo’n 20x sneller dan handmatig. Dat moet ook wel, want door de groei in e-commerce neemt het aantal pakketten enorm toe. Daarbij schuift de uiterste besteltijd steeds verder op. Er ligt een grote druk op logistieke bedrijven om al die pakketten elke dag weer op tijd de deur uit te krijgen. Dit dwingt bedrijven er toe hun focus te richten op het verhogen van de productiviteit. Automatiseren wordt een must”, aldus Bosma.

Op maat verpakken zonder lucht of opvulmateriaal

“Consumenten ergeren zich vaak aan veel te grote verpakkingen vol opvulmateriaal en uiten dat ook op sociale media”, zegt Bosma. “Een te grote verpakking is niet alleen slecht voor het milieu, het kan ook de reputatie van een bedrijf schaden. Met de huidige systemen kunnen we alle orderstromen binnen een warehouse automatiseren. De Cikam CMC SmartMailer verpakt brievenbusstukken, zoals gadgets en boeken in een kartonnen of luchtkussen envelop. De Cikam CMC CartonWrap 1000 richt zich op het verpakken van kleine tot medium grote producten met een brutosnelheid van 1000 orders per uur en het nu nieuw geïntroduceerde verpakkingssysteem is in staat een groot aantal artikelen tegelijkertijd in één verzenddoos te verpakken. De vorm van de producten maakt daarbij niet uit, het kunnen ook 100 tennisballen zijn. Alle systemen kunnen op maat verpakken. ”

Pick in the box

Het verpakkingssysteem werkt met een transportkrat volgens het ‘pick in the box principe’. Nadat de orderpicker de producten in de krat heeft gedaan, wordt de lengte, breedte en hoogte van de artikelen automatisch gescand en wordt er een kartonnen doos op maat gemaakt. Met behulp van een robotarm worden de artikelen in de doos verpakt. Tot slot wordt er een adreslabel geplakt. Het complete verpakkingsproces, van doosopzet, het verpakken van de producten en het adresseren, gaat volledig automatisch en zonder tussenkomst van een operator. En dat met een snelheid van 700 orders per uur.

Investeringsaftrek uit milieusubsidie

De karton verpakkingssystemen reduceren het kartonvolume tot wel 50%. “Dat scheelt niet alleen in karton, maar ook in verzendvolume,” stelt Wendi Bosma. “Er kunnen dus meer pakketjes in een vrachtwagen en dat resulteert weer in een flinke CO2 reductie. Vandaar dat de machines in aanmerking komen voor 36% investeringsaftrek uit milieusubsidie.”

Packvertizing

Een unieke feature is de mogelijkheid tot full colour bedrukking op de bovenzijde van de verzenddoos: Packvertizing heet dat bij Cikam. Zo kan een foto, tekst of persoonlijke boodschap op de bovenzijde van iedere verzendverpakking worden gedrukt. Zelfs Augmented Reality is mogelijk. “Hoe leuk is het, dat als je een verjaardagskado ontvangt, de doos tot leven komt en een liedje voor je zingt! Of dat je een filmpje ziet met de gebruiksaanwijzing van het product dat in de doos zit. Met Packvertizing is dat nu al mogelijk. Elke ontvanger een andere opdruk.”

De toekomst

De innovatieve verpakkingssystemen die Cikam biedt, zorgen niet alleen voor een forse productiviteitsverbetering, maar ook voor een kostenverlaging door één voorraad plano karton, minder kartonverbruik en geen opvulmateriaal. De komst van de Cikam CMC CartonPack completeert het assortiment aan verpakkingsoplossingen. Daar blijft het echter niet bij. Volgens Wendi Bosma wordt het productportfolio van Cikam de komende periode nóg verder uitgebreid. “Richting eind 2017 staan er nog een aantal interessante productlanceringen op de agenda,” verklapt ze. Dat belooft wat. Wordt ongetwijfeld vervolgd!