Iedereen kan de kassa draaien

‘Met een gesloten betaalsysteem maakt het niet uit wie er achter de kassa staat’, aldus Walter van Hirtum van Hornbach. ‘Dat zorg voor meer flexibiliteit.’ En automatisering van de geldverwerking heeft meer voordelen.

Een oppervlakte van 20.000 vierkante meter, ruim 120.000 producten en 170 werknemers. Zomaar wat cijfers van de
Hornbach in Nijmegen, alweer de achttiende vestiging in Nederland. ‘We blijven groeien en ons ontwikkelen. Ook op
het gebied van geldverwerking’, aldus Walter van Hirtum, verantwoordelijk voor de kassa’s binnen de afdeling Service
& Ontwikkeling Marktprocessen. ‘Tien jaar geleden zijn we gestart met het plaatsen van een backoffice systeem op alle locaties. Na hun dienst kunnen medewerkers hun kassalade hier zelfstandig en veilig afstorten. We hoeven nu niet meer handmatig te tellen. Dat scheelt zo’n twee uur per dag. Het systeem telt en registreert automatisch, altijd foutloos.’

Flexibel werken

Daarnaast staan er in Nijmegen negen gesloten betaalsystemen. ‘Een aantal systemen hebben we geïntegreerd in de
zelfscanzones’, aldus Van Hirtum. ‘Vanuit service oogpunt willen we dat klanten ook hier contant kunnen betalen. Want nog steeds is een aanzienlijk aandeel van de betalingen contant.’ Ook bij meerdere bemande kassapunten staat een gesloten betaalsysteem. ‘Bij Hornbach werkt iedereen met een eigen kassalade. Maar met een gesloten betaalsysteem maakt het niet uit wie er achter de kassa staat. Dat zorgt voor meer flexibiliteit.’
De klant stopt zelf het benodigde bedrag in het systeem, waarna automatisch het juiste wisselgeld wordt uitgegeven.
‘Kasverschillen zijn onmogelijk. Dat maakt het systeem zo prettig en betrouwbaar. Het geld, dat telt het systeem wel.
Onze medewerker kan zich intussen bezighouden met de klant en de producten.’

Hornbach

Minder geldbewegingen

Ook veiligheid is een belangrijk pluspunt. ‘Daar dragen deze systemen zeker aan bij. Met een gesloten betaalsysteem
hoeven medewerkers niet meer met een volle kassalade door de winkel om die af te storten. Daardoor hebben we nu
veel minder geldbewegingen. En in het backoffice-systeem zit het geld veilig opgeborgen in de kluis, die medewerkers
niet kunnen openen. Ook ik niet.’ ‘Het zijn goede basissystemen, waarmee we onze processen
veel beter kunnen monitoren en aansturen’, besluit Van Hirtum. ‘Een aanrader, wat mij betreft. Als je de processen erop aanpast, verdien je je investering terug.’